Ontdek je Roots: DNA-onderzoek

Van 23 november 2024 14:00 tot 23 november 2024 16:00

Wie ben ik, waar komen mijn voorouders vandaan? Wat hebben zij meegemaakt, hoe zagen hun levens er uit? Velen stellen zichzelf dit soort vragen, maar het is best een klus om uit te zoeken hoe je stamboom in elkaar zit. Tijdens deze workshopreeks van Bibliotheek Rotterdam en het CBG|Centrum voor familiegeschiedenis helpen we je op weg met het onderzoeken van jouw familiegeschiedenis. Tijdens de workshop op 23 november is speciale aandacht voor DNA-onderzoek.

Het is belangrijk om te beginnen met vragen te stellen aan je oudere familieleden. Omdat van de afgelopen 100 jaar nog veel informatie is afgeschermd in verband met privacy wetgeving, zul je die jaren moeten overbruggen. Je kunt ongeveer vanaf je overgrootouders gaan zoeken in verschillende online databases. In welke bron moet je zijn, wat vind je daar en hoe zoek je dan het beste? Al dit soort vragen zullen per thema worden beantwoord in de reeks workshops die het CBG|Centrum voor familiegeschiedenis zal gaan geven.

DNA-onderzoek

Wanneer je vastloopt met je familiegeschiedenisonderzoek kan dat frustrerend zijn. Soms zijn er geen historische bronnen waar je informatie uit kunt halen. Dan is er altijd nog de optie voor DNA-onderzoek. Dan ben jij zelf de bron om verder te kunnen ontdekken waar je voorouders vandaan kwamen.

Maar welke DNA-test kun je dan het beste doen? Er zijn veel verschillende aanbieders en welke informatie geven ze precies? Soms is het niet zo eenvoudig om te signaleren welke testaanbieder het beste is. In deze workshop leggen we uit hoe het DNA-onderzoek in zijn werk gaat en geven tips voor welke aanbieders betrouwbaar zijn en wat de resultaten van een onderzoek je wel en niet kunnen vertellen over jouw voorouders.

Je bent welkom als je helemaal geen DNA-test hebt gedaan, overweegt een DNA-test te doen, of je vragen hebt over de resultaten van je DNA-test.

Tip: neem je laptop mee naar de workshop, zodat je snel en makkelijk op je eigen apparatuur kunt beginnen met onderzoek!

Workshopreeks

20 april Ontdek je Roots: Introductie op het Indisch Oud-Paspoortarchief