Week van Lezen en Schrijven 2023

Op vrijdag 8 september, de internationale Dag van de Alfabetisering, start de landelijke Week van Lezen en Schrijven. Ook Bibliotheek Rotterdam besteedt in deze week extra aandacht aan het belang van basisvaardigheden. Om mee te kunnen doen in de samenleving is het belangrijk dat je goed kunt lezen, schrijven, rekenen en digitaal vaardig bent. Wij helpen je daar graag mee verder.

Lees & Schrijfcollectie

vanaf vrijdag 8 september

Wanneer je de Nederlandse taal aan het leren bent óf een ander daarbij helpt, heb je goed les- en oefenmateriaal nodig. Dit kun je vinden in de Lees & Schrijf collectie van de bibliotheek.

Tijdens de Week van Lezen & Schrijven vind je een Lees & Schrijftafel in:

• Centrale Bibliotheek
  • vestiging Charlois
  • vestiging Zuidplein

Op deze thematafels vind je materialen die je kunt gebruiken om Nederlands te leren of te oefenen. Ook vind je hier meer informatie over de oefenmogelijkheden in de bibliotheek.

Digi-Taal festival Noordplein

woensdag 13 september | tba

Kom woensdag 13 september van 13:00-16:00 uur naar het Digi-Taalfestival op het Noordplein in Rotterdam. Samen met partners Alsare, SOL, DOCK, Stichting Mano en Stichting Lezen & Schrijven vraagt Bibliotheek Rotterdam met dit festival aandacht voor de 90.000 Rotterdammers die moeite hebben met basisvaardigheden, zoals lezen, schrijven of digitale vaardigheden.
Ontdek meer over laaggeletterdheid:

• doe een taalquiz of testjes
  • ervaar een laaggeletterdheid-escaperoom
  • voer gesprekken met ervaringsdeskundigen
  • bezoek de informatiemarkt

Er zijn ook leuke kinderactiviteiten, zoals voorlezen, knutselen en een springkussen.

Het Digi-Taalfestival is gratis en iedereen is welkom.

Ook de rest van het jaar zijn we er voor je

Je kunt bij Bibliotheek Rotterdam het hele jaar op diverse vestigingen terecht voor taalactiviteiten en hulp bij digitale vragen en cursussen om je digitale vaardigheden te verbeteren.

Meedoen of meer weten?

Wil je meer weten over de week en over wat jij of jouw organisatie kan doen? Kijk dan op de website van Stichting Lezen en Schrijven. Meer weten over hoe je in Rotterdam zelf met taal aan de slag kunt gaan? Of anderen daarbij kunt helpen? Kijk dan op https://www.beterintaal.nu/.