Beyza: ik bieb voor de helft

De bibliotheek is voor mij dé ideale plek om te studeren. Lekker rustig en toch ook weer niet muisstil. Als student bieb ik bovendien voor de helft. Superhandig voor samenvattingen én horrorboeken. Want die verslind ik.

Hoe moe ik ook ben

Tot diep in de nacht als iedereen al slaapt. Dan lees ik het liefst. Als ik eenmaal begin, kan ik echt niet stoppen. Hoe moe ik ook ben. Sterker nog, ik krijg er juist een heleboel energie van. Hoe spannender, hoe beter. Liefst ook lekker bloederig. Mijn leven is niet zo spannend op dit moment dus ik die spanning haal ik uit enge boeken, haha!

Altijd heel lawaaierig

Mijn kamer deel ik met mijn met mijn jongere zusje. Die slaapt dan al lang en diep. Ik lees met een piepklein nachtlampje dus ze wordt gelukkig niet wakker. Mijn zusje is ook de reden dat ik graag in de bibliotheek studeer. Ze is super lief en gezellig, maar wel erg druk. Ik heb ook nog een jonger broertje, dus bij ons thuis is het altijd heel lawaaierig. Rustig studeren gaat dan echt niet. In de bieb is altijd plek en het is er lekker stil. Maar ook weer niet té stil. Juist door dat geroezemoes kan ik me goed concentreren.

Nog gezellig ook

Studeren in de bieb werkt voor mij gelukkig super goed. Eerst deed ik het niet, maar een paar vrienden van school zaten er altijd en die hebben me overgehaald. Samen met een groepje spreek ik dan af. Maar ook gewoon spontaan komen we elkaar hier dan tegen. Zo motiveer je elkaar en het is nog gezellig ook. Tussendoor drinken we dan gezellig koffie.

De tweede wereldoorlog

Naast studeren, lees ik dus heel graag. Ik kwam altijd al veel in de bibliotheek. Niet alleen voor horrorboeken maar ook voor historische verhalen. Zowel voor school als vanuit mijn eigen interesse. De tweede wereldoorlog vind ik heel interessant. Zo’n andere tijd. Hoe zag de wereld er toen uit? En hoe is je leven als je jong bent? Anne Frank heb ik al gelezen. Dat heeft me echt gegrepen. Het lijkt wel of de jongeren van toen anders waren dan nu. Een stuk volwassener. Misschien ook door wat ze meemaakten. De jongen in de gestreepte pyjama vond ik ook echt super mooi.

Door naar het hbo

Toen ik nog geen 18 was, kon ik al die boeken natuurlijk helemaal gratis lenen bij de bieb. Dat kan nu helaas niet meer. Nu betaal ik de helft. En dat is ook fijn. Zeker voor straks, want als ik mijn havo heb gehaald, ga door naar het hbo. Ik denk dat ik social work wil gaan doen, maar ik twijfel nog een beetje. Ze hebben hier altijd alle samenvattingen van boeken te leen en die kan ik dan natuurlijk heel goed gebruiken.

Ook 50% korting?

Ben je 18, 19 of 20 jaar oud? Dan krijg je 50% korting op een Basisabonnement

• Hiermee leen je onbeperkt materialen en krijg je korting op activiteiten, workshops en voorstellingen. En je kunt natuurlijk alle faciliteiten gebruiken. Lekker rustig studeren en gratis wifi bijvoorbeeld.

Koop nu online een Basisabonnement.