Oud Geleerd Jong Gedaan | Collegereeks: Een geschiedenis van de Verenigde Staten (dl.4)

Van 14 juni 2024 10:30 tot 14 juni 2024 11:30

Van Kolonie tot Wereldmacht: een geschiedenis van de Verenigde Staten.

Amerika verbaast ons niet, en toch zijn we altijd verrast. Laat u meenemen langs de geschiedenis van de Verenigde Staten, om de oorsprong van dit bijzondere land bloot te leggen en te verduidelijken.

Deze reeks van vier colleges gaat langs de geschiedenis van de Verenigde Staten om de oorsprong van deze eigenaardigheden bloot te leggen en te verduidelijken. Daarbij wordt speciale aandacht geschonken aan de geschiedenis van de Afro-Amerikanen, die tegen hun wil in naar Amerika verscheept waren als tot slaaf-gemaakten en vandaag de dag nog strijd voeren om hun burgerrechten en menselijkheid erkend te krijgen.

College 4: Wereldmacht Amerika – Van ongestoorde isolatie tot unipolaire wereldorde De Verenigde Staten kwam de twintigste eeuw binnen als één van de vele grootmachten in de wereld. Onder de schijn van isolatie breidde het Amerikaanse Rijk zich uit van de Filippijnen tot aan Puerto Rico en kwam het de Eerste Wereldoorlog uit als overwinnaar. De crisis van het kapitalisme in de dertiger jaren werd verholpen met de New Deal en opgelost met de Tweede Wereldoorlog, waarna de VS in conflict kwam te staan met de Sovjet-Unie gedurende de Koude Oorlog. Intussen werden de roepen om Afro-Amerikaanse emancipatie steeds luider, wat resulteerde in de bevestiging van Afro-Amerikaans stemrecht. Met de val van de Sovjet-Unie bleef de Verenigde Staten over als de enige wereldmacht; maar de afgelopen twintig jaar heeft de wereld laten zien dat deze positie niet onaangetast zal blijven.

Over de docent: Mijn naam is Wouter van der Hoff, ik ben 21 jaar oud en ik kom uit Vlaardingen. Ik ben een derdejaars Geschiedenisstudent aan de Universiteit Leiden. Eerder in 2023 heb ik bij Bibliotheek Rotterdam een soortgelijke collegereeks gegeven over de geschiedenis van Rusland namens Stichting Oud Geleerd Jong Gedaan.

24 mei | College 1: Koloniaal Amerika – Inheemsen, Pelgrims en Washington

31 mei | College 2: Afrikaans Amerika – Opkomst en ontwikkeling van Afrikaanse slavernij

7 juni | College 3: Verdeeld Amerika – Aanloop en nasleep van de Burgeroorlog

14 juni | College 4: Wereldmacht Amerika – Van ongestoorde isolatie tot unipolaire wereldorde