Oud Geleerd Jong Gedaan | Collegereeks: Een geschiedenis van de Verenigde Staten (dl.3)

Van 07 juni 2024 10:30 tot 07 juni 2024 11:30

Van Kolonie tot Wereldmacht: een geschiedenis van de Verenigde Staten.

Amerika verbaast ons niet, en toch zijn we altijd verrast. Laat u meenemen langs de geschiedenis van de Verenigde Staten, om de oorsprong van dit bijzondere land bloot te leggen en te verduidelijken.

Deze reeks van vier colleges gaat langs de geschiedenis van de Verenigde Staten om de oorsprong van deze eigenaardigheden bloot te leggen en te verduidelijken. Daarbij wordt speciale aandacht geschonken aan de geschiedenis van de Afro-Amerikanen, die tegen hun wil in naar Amerika verscheept waren als tot slaaf-gemaakten en vandaag de dag nog strijd voeren om hun burgerrechten en menselijkheid erkend te krijgen.

College 3: Verdeeld Amerika – Aanloop en nasleep van de Burgeroorlog Na haar onafhankelijkheid breidde de jonge Verenigde Staten haar gebied uit van kust tot kust, ten koste van de Inheemse stammen die ofwel vermoord ofwel gedeporteerd werden. De uitbreiding van de VS liep parallel met de uitbreiding van de slavernij in het Zuiden, die zich steeds assertiever begon op te stellen tegenover het ‘vrije’ Noorden. Deze Noord-Zuid rivaliteit brandde uit tot een verwoestende Burgeroorlog over de slavernijkwestie. Als gevolg hiervan werden de Afro-Amerikaanse slaven bevrijd; maar van werkelijke emancipatie kwam weinig terecht.

24 mei | College 1: Koloniaal Amerika – Inheemsen, Pelgrims en Washington

31 mei | College 2: Afrikaans Amerika – Opkomst en ontwikkeling van Afrikaanse slavernij

7 juni | College 3: Verdeeld Amerika – Aanloop en nasleep van de Burgeroorlog

14 juni | College 4: Wereldmacht Amerika – Van ongestoorde isolatie tot unipolaire wereldorde

Over de docent: Mijn naam is Wouter van der Hoff, ik ben 21 jaar oud en ik kom uit Vlaardingen. Ik ben een derdejaars Geschiedenisstudent aan de Universiteit Leiden. Eerder in 2023 heb ik bij Bibliotheek Rotterdam een soortgelijke collegereeks gegeven over de geschiedenis van Rusland namens Stichting Oud Geleerd Jong Gedaan.

• Locatie: bibliotheek Ommoord, op het leesterras
  • Toegang: gratis voor leden, € 2,50 voor niet leden
  • Aanmelden: bij de balie of via de button website bibliotheek Rotterdam

Vrijdag 07 juni 2024