De online bibliotheek voor jeugd en jongeren

Daar gaan we weer. Alle bibliotheken en scholen dicht. Veel ouders werken thuis en veel kinderen krijgen thuis les.  Ben je nog op zoek naar online leesvoer voor de kids of tools om schoolvakken te oefenen? Lees dan snel verder en ontdek wat je thuis allemaal kan met de bieb.

Sommige zijn gratis en door zowel leden als niet-leden te gebruiken. Voor andere moet je lid zijn van de bieb.

Wil je weten wat er allemaal mogelijk is voor kinderen en jongeren? Op de pagina Jeugd en jongeren vind je een overzicht met alle online mogelijkheden voor 0-18 jaar.

Hieronder een paar highlights.

E-books en luisterboeken

Net als voor volwassenen staan er ook voor de jeugd een hoop e-books en luisterboeken klaar in de online bibliotheek-app. De boeken zijn alvast gefilterd op leeftijd (0-6,  6-9, 9-12 en 15+). Je vindt er ook handige boeken voor een werkstuk of spreekbeurt.

De Jeugdbibliotheek

Op www.jeugdbibliotheek.nl vind je inspiratie voor leuke boeken en allerlei informatie voor spreekbeurten en werkstukken. Kinderen die lezen lastig vinden kunnen hier bijvoorbeeld karaokelezen via www.yoleo.nl.

Bereslim

Met Bereslim spelen kinderen leuke en leerzame spelletjes en bekijken ze prachtige prentenboeken. Het is tijdelijk gratis, maar met je bibliotheekabonnement kun je wel altijd gratis gebruikmaken van de interactieve animatiefilms van prentenboeken en de spellen.
Een aantal titels is er in meerdere talen en alle boeken hebben een gewone versie en een versie met vragen.

Geschikt voor kinderen van 3-7 jaar.

Junior Einstein

Junior Einstein biedt een online leer- en oefenomgeving voor alle vakken van de basisschool. Het aanbod bevat honderdduizenden opgaven voor kinderen uit groep 2 tot en met 8. Je kunt ook gebruik maken van handige video's en artikelen waarin de stof wordt uitgelegd.

Je logt bij JuniorEinstein in met je gebruikersnaam en wachtwoord voor Mijn Menu van de bibliotheek. Heb je nog nooit ingelogd in Mijn Menu? Of log je in via de app? Vraag dan een nieuw wachtwoord aan door op wachtwoord vergeten te klikken.

Yoleo

Wil je het lezen wat interactiever maken? Met een bibliotheekabonnement kun je je aanmelden voor Yoleo. Met ‘hybride’ digitale boeken kunnen kinderen (8 t/m 12 jaar) gewoon lezen, meelezen met een luisterstem of karaoke lezen met behulp van een gele cursor. Daarnaast kun je punten verdienen met het maken van leeskilometers!

Registreer je op de website van Yoleo. Bij de eerste keer inloggen op je account verschijnt er automatisch een pop-up waarin gevraagd wordt of je lid bent van de Bibliotheek. Klik op ja, dan wordt je gevraagd om je pasnummer en bijbehorend wachtwoord in te vullen. Vervolgens wordt automatisch gecontroleerd of je lidmaatschap geldig is. Heb je een geldig lidmaatschap dan kom je vanzelf terug bij Yoleo en kun je boeken lenen.

De Voorleeshoek

Het is belangrijk om elke dag voor te lezen of zelf te lezen. Heb je geen tijd of een keer geen zin om zelf voor te lezen? Gebruik dan de Voorleeshoek.

De Voorleeshoek is een website waar je volop voorgelezen kinderboeken vindt voor kinderen van 0-10 jaar. Omdat de scholen dicht zijn, is er tijdelijk naast het betaalde abonnement ook een gratis abonnement

Boekenreismachine

Een spannend online spel voor kinderen van 9 tot en met 12 jaar. In de mysterieuze boekenreismachine ga je op avontuur naar verre oorden en wonderlijke werelden en los je diverse puzzels op door verhalen te lezen. Een leuke online activiteit voor thuis. Toegang is gratis, klik gewoon op het bibliotheekoicoontje 'Bibliotheek Rotterdam' en ga aan de slag. Speel nu deze game.