Digitale prentenboeken tijdens een lockdown

Sla een prentenboek open en je zit in een hele andere wereld. De platen laten dingen zien die je met eigen ogen nog nooit gezien hebt. Je hoort woorden die nieuw en anders zijn. Je ervaart dat verhalen spannend kunnen zijn of grappig of herkenbaar. Je krijgt even exclusieve aandacht en komt tot rust. Kortom, prentenboeken zijn een verrijking voor ieder kind.

Tips voor digitale prentenboeken

Nu de bibliotheken voorlopig hun deuren gesloten moeten houden, geven we een aantal digitale prentenboekentips. Alle mogelijkheden zijn helemaal gratis te gebruiken met een gratis lidmaatschap tot 18 jaar. Deel de ideeën dus vooral ook met de ouders!

Zelf voorlezen of luisteren

Wil je zelf graag voorlezen? Download dan eens een e-book op tablet of telefoon via de online bibliotheek. Het voordeel is dat je het helemaal op jullie eigen tempo kan lezen en terugbladeren. Met de digitale voorleestas maak je van het voorlezen helemaal een feestje. Je krijgt dan allerlei opdrachten en ideeën om het boek samen met je kind te bespreken.

Als een kind vooral lekker wil luisteren kan je een luisterboek downloaden via de LuisterBieb-app. Nadeel is dat hier geen illustraties bij getoond worden. Bij de Voorleeshoek worden boeken (tot 10 jaar) voorgelezen en ook illustraties getoond afgewisseld met klassieke muziek.

Geanimeerde prentenboeken

Er zijn ook geanimeerde prentenboeken. Hierbij worden de illustraties uit het boek in beweging gezet en het verhaal voorgelezen. De extra informatie die de beweging, het inzoomen en de geluiden geven blijken ideaal voor taalzwakke kinderen. Bereslim en Wepboek zijn goede voorbeelden van websites met geanimeerde prentenboeken. Advies voor de ouders is om deze boeken samen met hun kind te bekijken.

Voorleesgids

Om de weg niet helemaal kwijt te raken in de wirwar van gratis digitale boeken is op initiatief van Rian Visser de Voorleesgids samengesteld. Hier vind je nog veel meer links om te kunnen blijven voorlezen. Want wie wil er nou niet af en toe ontsnappen in de wereld van een prentenboek!

Meer blogs