Het koloniaal en slavernijverleden is van ons allemaal. Als je wilt begrijpen waarom Rotterdam nu is zoals het is, en waarom jij bent zoals je bent dan moet je het verleden kennen. Dat van jezelf en van je mede Rotterdammers. Onder de titel ‘Toen en nu’ organiseert Bibliotheek Rotterdam de komende periode in samenwerking met de gemeente een activiteitenprogramma, een educatie aanbod en een extra collectie over het koloniaal- en slavernijverleden van Rotterdam.

Ons koloniaal en slavernijverleden en de stad van nu

Bibliotheek Rotterdam is een van de partners van het gemeenteprogramma ‘Ons koloniaal en slavernijverleden en de stad van nu’, dat zich richt op het stimuleren van bewustwording, kennis en het gesprek over het verleden en de doorwerking in het heden, in het nu.

Rotterdam is een diverse stad, met inwoners met verschillende culturele achtergronden, landen van herkomst, leefwijzen en overtuigingen. De stad van nu staat niet los van haar geschiedenis en de geschiedenis van haar bewoners en is mede zo geworden door kolonialisme en slavernij in het verleden. Die geschiedenis werkt door in het heden, de dynamiek en de ontwikkeling van de stad en haar bewoners. De bibliotheek is er voor alle Rotterdammers en is een plek voor ontmoeting, debat en gesprek. Daarom gaan we met ‘Toen en nu’ op zoek naar Rotterdammers die hun verhalen willen delen. Samen met hen bouwen we de collectie verder uit en maken we culturele en educatieve programma’s rond dit thema.

Rotterdammers bouwen de collectie

De bibliotheek bouwt graag samen met Rotterdammers de collectie. Een aantal Rotterdammers die een link hebben met de koloniale geschiedenis of het slavernijverleden vragen we begin 2023 naar boeken en films die hen hebben geïnspireerd bij hun zoektocht naar de (familie)geschiedenis. Met deze bronnen en suggesties vullen we de collectie aan, zodat ook andere Rotterdammers hiervan leren of geïnspireerd worden.

Deze nieuwe collectie wordt tentoongesteld in de bibliotheek, samen met de persoonlijke verhalen van deze gastcollectioneurs.

Subsidie voor Rotterdamse makers

Rotterdamse makers kunnen een bij de gemeente subsidie aanvragen voor een programma dat bijdraagt aan het vergroten van de kennis en het bewustzijn over koloniaal en slavernijverleden van Rotterdam. Het is mogelijk om dit programma te organiseren bij Bibliotheek Rotterdam. Makers kunnen hiervoor een verkennend gesprek aanvragen bij de bibliotheek. Tijdens het gesprek bekijken we de mogelijkheden en denken we met je mee over bijvoorbeeld productie en promotie van het programma. Aanmelden voor zo’n gesprek kan tot 4 juli 2022.

Educatie

Bibliotheek Rotterdam maakt als onderdeel van het gemeenteprogramma samen met partners een menukaart voor het onderwijs. De menukaart geeft scholen inzicht in het totale aanbod van onderwijsmateriaal en ondersteuningsmogelijkheden voor leerkrachten en docenten. Met deze menukaart maken scholen het koloniaal verleden, en de doorwerking daarvan in het heden, onder scholieren en studenten bekend.

Gratis boekje ‘Koloniaal Rotterdam, Stad van vandaag en morgen'

Om het verleden beter te leren kennen heeft de gemeente drie studies naar het koloniale en slavernijverleden van Rotterdam samengevat in een boekje voor Rotterdammers. Dit boekje is vanaf 1 juli gratis af te halen in de Centrale Bibliotheek en vanaf 4 juli in de andere vestigingen van Bibliotheek Rotterdam. (Let op: Er is veel interesse voor de boekjes, het kan dus zijn dat een vestiging even zonder zit. We vullen de boekjes aan zolang de voorraad strekt.)