Toen en nu: organiseer jouw activiteit bij Bibliotheek Rotterdam

Als onderdeel van het gemeenteprogramma ‘Ons koloniaal en slavernijverleden en de stad van nu’ stelt de gemeente subsidie beschikbaar aan makers en organisaties in Rotterdam die activiteiten en projecten willen opzetten over dit onderwerp. De activiteiten moeten bijdragen aan het vergroten van de kennis en het bewustzijn over het koloniale verleden, zodat Rotterdammers met elkaar in gesprek gaan.

Bibliotheek Rotterdam is een van de partners van de gemeente voor dit programma. Onder de titel ‘Toen en nu’ organiseert de bibliotheek de komende periode een activiteitenprogramma rondom het koloniaal- en slavernijverleden van Rotterdam. Als aanvrager van de gemeentesubsidie is het mogelijk om jouw programma of programmareeks bij de bibliotheek te organiseren. Tijdens een verkennend gesprek hebben we het over de mogelijkheden en denken we met je mee. Wil jij voor zo'n gesprek in aanmerking komen? Meld je dan nu aan.

Waar moet het programma aan voldoen?

• Het programma vindt plaats vanaf september 2022. Vanaf het moment dat je subsidie ontvangt heb je een jaar de tijd het programma uit te voeren.
  • Het programma wordt gemaakt door, voor en mét Rotterdammers en is geschikt voor een brede Rotterdamse doelgroep.
  • Het programma moet bijdragen aan kennis, bewustwording en/of erkenning van het koloniale- en slavernijverleden van Rotterdam en/of de effecten daarvan in het heden.
  • Het programma vindt plaats bij Bibliotheek Rotterdam.

Waar moet jij als maker aan voldoen?

• Je bent een maker, collectief of organisatie die zich heeft aangemeld voor de subsidieregeling ‘Ons koloniaal en slavernijverleden en de stad van nu’ van de Gemeente Rotterdam. Lees hier meer over de subsidieregeling.
  • Je woont en/of bent actief in Rotterdam
  • Je hebt ruimte in je agenda vanaf de tweede helft van 2022 om de activiteit of activiteitenreeks te organiseren.

Wat kunnen we je bieden?

• Een plek voor het programma op één, of meerdere van de volgende zeven vestigingen van Bibliotheek Rotterdam: Centrale, Delfshaven, Ommoord, IJsselmonde, Overschie, Hoogvliet of Zuidplein.
  • Een gesprek met onze cultureel programmeurs waarin we verkennen wat de mogelijkheden zijn voor jouw programma bij de Bibliotheek Rotterdam.
  • Promotie van jouw programma via de kanalen van de Bibliotheek Rotterdam.
  • Ondersteuning op het gebied van productie

Procedure

Zie jij jouw programma al voor je binnen Bibliotheek Rotterdam? En wil je daarover met ons in gesprek? Meld je aan vóór 4 juli 2022 door onderstaand formulier in te vullen.

Ongeldige invoer

Over Bibliotheek Rotterdam

Bibliotheek Rotterdam helpt Rotterdammers om bewust, kritisch en actief deel te nemen aan de samenleving. Dit doet de bibliotheek door toegang te geven tot betrouwbare kennis en informatie en door activiteiten te organiseren op het gebied van taal, cultuur en maatschappij. We bieden dit zowel fysiek als digitaal aan, op een laagdrempelige wijze en bij voorkeur in de nabije omgeving van Rotterdammers.

De bibliotheek is een uitnodigende ontmoetingsplek met programmering op al haar vestigingen. Zo leveren we een bijdrage aan het zichtbaar maken van de culturele verschillen en achtergronden in de stad en openen we het gesprek tussen Rotterdammers. De bibliotheek wil de verhalen van de stad Rotterdam en haar bewoners delen. Die verhalen vertelt de bibliotheek niet zelf maar werkt hiervoor samen met partners uit de hele stad.