Oók in 2024 Verhalen van de stad

Deze maand lees je in de Centrale Bibliotheek en online het verhaal van Henry. Voor het programma Verhalen van de stad deelde hij als gastcollectioneur zijn verhaal en zijn tips over de zoektocht naar zijn (familie)geschiedenis. Onder meer Emmy en Albertine gingen hem voor. In 2024 zijn we opnieuw op zoek naar Rotterdammers die hun verhaal willen delen.

Als gastcollectioneurs met een link met de koloniale geschiedenis of het slavernijverleden delen Rotterdammers voor het programma Verhalen van de stad hun boekentips en verhalen met de stad. Met de verhalen en boekentips van de gastcollectioneurs wordt de collectie rond het thema uitgebreid. Zo bouwen we samen met Rotterdammers de collectie. In de Centrale Bibliotheek en online vind je hun boekentips. Nog lang niet alle verhalen zijn verteld. Dit belangrijke thema en ook andere grote, Rotterdamse thema's verdienen meer zichtbaarheid in de stad. We blijven dus óók in 2024 persoonlijke verhalen en tips van Rotterdammers delen.

Oproep: op zoek naar verhalen

Voor het komende jaar zijn we daarom op zoek naar nieuwe gastcollectioneurs: inwoners die verhalen, boeken of films met ons willen delen die hen hebben geïnspireerd bij de zoektocht naar hun (familie)geschiedenis. Als gastcollectioneur krijg je een belangrijke rol. Je wordt geïnterviewd en jouw verhaal krijgt, in video en tekst, een plek in de bibliotheek en op de website. De door jou gekozen boekentips worden toegevoegd aan de collectie van Bibliotheek Rotterdam. Ook ga je samen met onze programmamakers meedenken over programmering om je verhaal te delen.

Deel jouw verhaal

Heb jij zelf onderzoek gedaan naar jouw familiegeschiedenis en vond je een link met het koloniaal en slavernijverleden? Lijkt het je leuk om jouw ervaringen, persoonlijke verhaal en (boeken)tips in de bibliotheek delen? En wil je zo anderen inspireren ook zelf hun familiegeschiedenis in te duiken? Dan horen we graag van je! Mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en schrijf ons, zo kort of lang als je wilt, over jouw zoektocht en de tips die je zou willen meegeven.