Nieuwe cursussen digitale vaardigheden

Steeds meer zaken regel je tegenwoordig digitaal en dat is soms best lastig. In het najaar starten nieuwe, gratis cursussen en projecten die je digitale vaardigheden verbeteren.

Het valt soms niet mee om de ontwikkelingen op digitaal gebied bij te houden. En juist nu moet iedereen steeds meer zaken digitaal regelen. In de bibliotheek zijn regelmatig cursussen of workshops die helpen. In het project digitale inclusie 55+ brengt de bibliotheek samen met partners activiteiten samen die bijdragen aan het versterken van de digitale vaardigheden van met name senioren. De cursussen vinden plaats in een van de vestigingen van Bibliotheek Rotterdam of bij onze partners in de wijk.

WhatsApp-en met een robotmaatje

Robotmaatje geeft les in WhatsApp is een training waarbij een robotje lesgeeft aan mensen met een eigen smartphone, maar zonder ervaring in WhatsApp. De training Digitale Weerbaarheid is verplaatst naar volgend jaar, maar binnenkort verschijnt een handig boekje met tips & tricks. Bij de presentatie Internetbankieren maken deelnemers kennis met de mogelijkheden van internetbankieren en leren ze ook hoe ze veilig hun bankzaken kunnen regelen.

Videobellen of digitaal revalideren

Tijdens Videobellen met de huisarts maken deelnemers kennis met beeldbellen en kunnen ze ermee oefenen. Zo blijft de zorg toegankelijk wanneer iemand door fysieke beperkingen of lock downs niet de deur uit kan. Bij Cultuursensitieve Digicoaches worden jongeren met een niet-Nederlandse culturele gekoppeld aan een senior met een digitale hulpvraag. Hij of zij kan in de eigen taal uitleg geven om zo digitale vaardigheden te verbeteren. Meer informatie bij UVV: Irene de Kruijff: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ook als je een digicoache zoekt.

In de Huizen van de Wijk laagdrempelige digitale activiteiten georganiseerd waar senioren kennis maken met de digitale mogelijkheden (indien de coronamaatregelen dat toelaten). Na een Digitestje worden ze doorverwezen naar een passende cursus in de buurt om meer te leren. Bij Minder vallen door meer bewegen krijgen senioren een onlinebewegingsprogramma op een leentablet. Op de tablet wordt een programma gestart waarbij het dagelijks bewegen onderdeel van de valpreventie is. Tevens is het gebruik van de tablet de katalysator voor het verkrijgen van meer digitale vaardigheden. Meer weten, informeer bij WMO-radar bij jou in de buurt.

Niet nieuw, wél handig

Niet nieuw, maar wel handig, is het gratis Digicafé waar mensen terecht kunt met korte vragen over de digitale wereld. ‘Hoe leen ik een e-book’ bijvoorbeeld, of ‘Hoe kan ik via e-mail een foto versturen’. Het Informatiepunt Digitale Overheid helpt mensen de weg te vinden op websites van de Overheid.

Kijk voor het actuele cursusaanbod in de agenda op onze pagina Netwerk Digitale Inclusie 55+, in de agenda van Bibliotheek Rotterdam of op de websites van de partners van Digitale Inclusie 55+.