Bibliotheek Rotterdam sluit aan bij Canon van Nederland

Bibliotheek Rotterdam treedt op 28 oktober, de geboortedag van Desiderius Erasmus, toe tot het netwerk van de Canon van Nederland. In dit netwerk werken musea en erfgoedinstellingen samen om de Nederlandse geschiedenis voor het voetlicht te brengen. Vier sleutelstukken uit de Erasmuscollectie uit Bibliotheek Rotterdam vertellen een verhaal bij het venster Erasmus en zijn in een presentatie in de Centrale Bibliotheek en op deze website te bekijken.

De Erasmuscollectie bij Bibliotheek Rotterdam bevat ’s werelds grootste collectie van 5000 boeken van en over Erasmus, waaronder veel oude drukken uit zijn eigen tijd. Deze unieke erfgoedcollectie wordt in een geklimatiseerde ruimte bewaard. Met de presentatie van de vier sleutelstukken maakt Bibliotheek Rotterdam het bijzondere erfgoed zichtbaar voor iedereen.

Betere wereld

De objecten zijn gekozen omdat ze laten zien hoe Erasmus met wetenschappelijke inzichten, bronnenonderzoek en debat maatschappelijke thema’s onder de aandacht bracht. Zo wilde de humanist de wereld beter maken.

De sleutelstukken van Erasmus

Het eerste sleutelstuk is een brief van Erasmus uit 1521 waarin hij zijn frustratie uit over Luther. Het tweede sleutelstuk is een door Erasmus vertaalde Bijbeltekst. Deze tekst laat zien dat lezers veel interesse hebben in Erasmus’ nieuwe Bijbel. Ze maken tijdens het lezen aantekeningen in de marges. Erasmus' boek De klacht van Vrede uit 1517 is het derde sleutelstuk. De eerste Nederlandse vertaling verschijnt in 1567. De oorlogsdreiging van de Tachtigjarige Oorlog, die een jaar later uitbreekt, is op dat moment al voelbaar. Het laatste sleutelstuk is een boek uit het privébezit van Erasmus. Hij maakt tijdens het lezen van deze tekst aantekeningen in de marge van dit boek. Behalve serieuze aantekeningen, bevat het boek ook kleine tekeningen van Erasmus.

Nieuwsgierig?

Ben je docent of leerkracht en wil je in de klas aandacht besteden aan de sleutelstukken en het gedachtegoed van Erasmus? Bekijk dan de gratis toegankelijke online les. Wil je een indruk krijgen van de erfgoedcollecties van de bibliotheek? Bekijk dan de online erfgoedpresentatie.

Nieuwsgierig naar de sleutelstukken van Bibliotheek Rotterdam? Kom langs en bekijk de presentatie op de derde verdieping van de Centrale Bibliotheek of bekijk de stukken online.