Bibliotheek helpt bij digitaal contact met de overheid

Iets regelen met de overheid doe je steeds vaker op de computer via het internet. Maar wat als je moeite hebt met de computer en niet weet hoe je een DigiD moet aanvragen? Veel mensen vinden dit nog lastig. Daarom kunnen Rotterdammers met vragen terecht bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de bibliotheek. Bijvoorbeeld voor hulp bij zaken als DigiD, huur- en zorgtoeslag, belasting, rijbewijs, (verkeers)boetes, pensioen en uitkering. En vanaf nu ook voor veel gemeentelijke regelingen.

Wat is het Informatiepunt Digitale Overheid?

Het Informatiepunt Digitale Overheid is er voor mensen die moeite hebben met digitale dienstverlening en vragen hebben over het zaken doen met de overheid. De medewerkers van de bibliotheek zijn speciaal getraind en weten goed wat de aangesloten overheidsinstanties doen. Ze kunnen mensen met vragen verwijzen naar de juiste instanties.

We helpen je met het vinden van informatie op internet, leggen uit hoe het werkt via de computer en verwijzen door naar de juiste instanties. Je kunt ook gratis cursussen volgen. Zodat je ook zelf dingen kunt regelen. Als je eenmaal weet hoe het werkt, is het misschien minder moeilijk dan je eerst dacht.

Wendy Blokland, medewerker klantenservice bij Bibliotheek Rotterdam

Hulp bij gemeentelijke regelingen

In Rotterdam helpt het informatiepunt inwoners op weg als zij een beroep willen doen op gemeentelijke regelingen. De medewerkers weten welke regelingen bij jouw situatie passen en waar je terecht kunt voor ondersteuning bij het aanvragen. Niet iedereen kent bijvoorbeeld de Bijzondere bijstand of het AOW-/Jeugdtegoed. Terwijl je er misschien wel voor in aanmerking komt. Het informatiepunt kan je hierover advies geven. Op hun beurt kunnen medewerkers van de gemeente Rotterdammers verwijzen naar de cursussen en workshops van de bibliotheek.

Voor wie zijn de Informatiepunten bedoeld?

In Nederland hebben ongeveer 4 miljoen mensen moeite met de digitale ontwikkelingen. Deze groep mensen is heel divers. Denk bijvoorbeeld aan ouderen, laaggeletterden, mensen die op zoek zijn naar werk, maar ook aan jongeren. Zij zijn vaak minder digitaal vaardig dan we denken. Actief zijn op sociale media is echt iets heel anders dan een webformulier van de overheid invullen en huurtoeslag aanvragen.

Waar vind je de informatiepunten van Bibliotheek Rotterdam?

Je kunt voor de hulp van het Informatiepunt terecht bij de Klantenservicebalies in de Centrale Bibliotheek en op onze locatie Zuidplein tijdens de openingstijden van deze vestigingen. Zie www.bibliotheek.rotterdam.nl/locaties voor adressen en actuele openingstijden.

Kom eens langs!

Iedereen kan zonder afspraak bij het informatiepunt terecht, leden én niet-leden van de bibliotheek. Loop je ergens tegenaan? Kom dan gerust eens langs! We helpen je graag verder. De hulp is gratis. Op www.rotterdam.hetinformatiepunt.nl vind je meer informatie over hulp bij digitale vaardigheden. En op www.bibliotheek.rotterdam.nl/activiteiten/digitaal lees je waarvoor je terecht kunt in de bibliotheek.