Erasmus erfgoedcollectie toegevoegd aan Unesco Memory of the World Register

Op 18 mei is de Erasmus erfgoedcollectie, die wordt bewaard en beheerd door Bibliotheek Rotterdam, toegevoegd aan het internationale Unesco Memory of the World Register door VN-organisatie Unesco. Een enorme eer en bijzondere erkenning voor deze collectie, die aan de basis staat van onze hedendaagse kennis van de ontwikkeling in het denken van de humanist Erasmus.

Bibliotheek Rotterdam is verguld met dit nieuws. John Tholen, conservator erfgoed: ‘Het is een erkenning voor deze unieke erfgoedcollectie en het gedachtegoed van Erasmus. De toevoeging bevestigt dat de collectie van onschatbare waarde is voor ons historisch besef en ook de komende eeuwen goed beheerd moet blijven en beschikbaar voor een groot publiek. De bibliotheek is daar dankbaar voor én trots op.

Uniek karakter

De wereldwijde erkenning kwam tot stand uit een intensieve samenwerking van Bibliotheek Rotterdam, Unesco Nederland en de Gemeente Rotterdam, die de collectie voordroeg aan het internationale comité. Wethouder Kasmi: ‘Erasmus staat voor vrijheid van meningsuiting, wederzijds respect, voor kennis en cultuur, tolerantie en educatie. Basisprincipes die we in Rotterdam een warm hart toedragen’. De collectie kreeg de toekenning van de status van Unesco Memory of the World van de internationale Memory of the World-organisatie van Unesco in Parijs. De Uitvoerende Raad onderschrijft het unieke karakter van de collectie.

Grootste Erasmuscollectie ter wereld

De Erasmus erfgoedcollectie is de grootste Erasmuscollectie ter wereld en omvat ruim 3.000 oude boeken van én over Desiderius Erasmus geproduceerd vóór 1900. Hieronder zijn zeer zeldzame exemplaren en unieke documenten, zoals zelfgeschreven brieven van Erasmus, tientallen eerste drukken en vele geïllustreerde edities van de Lof der Zotheid. De historische Unesco-collectie wordt in een speciaal geklimatiseerd depot in de Centrale Bibliotheek bewaard, samen met andere erfgoedcollecties.

Tijdloos

Behalve de oude boeken bewaart Bibliotheek Rotterdam ook duizenden modernere tekstedities, studies en vertalingen rondom Erasmus. Door de interactieve Erasmus Experience, filosofieworkshops, klassenbezoeken, het Inloopuurtje Erfgoed en de jaarlijkse Erasmusweek blijven Rotterdammers bovendien continue in gesprek over het tijdloos relevante gedachtegoed van deze beroemdste Rotterdammer. ‘Zo houden we zijn ideeën levend en inspireren we huidige en toekomstige generaties zich hierin te verdiepen’ aldus Theo Kemperman, directeur-bestuurder van Bibliotheek Rotterdam.

Basis van hedendaagse kennis over Erasmus

Met de moderne en historische edities bij elkaar vormt de Erasmuscollectie het beste uitgangspunt om de ontwikkeling in Erasmus’ denken te onderzoeken. De collectie speelt dan ook een belangrijke internationale rol in wetenschappelijk onderzoek naar zijn ideeën en staat aan de basis van onze hedendaagse kennis over de humanist Erasmus en zijn kijk op mens en maatschappij.

Documentair erfgoed

Het Unesco Memory of the World-programma vraagt aandacht voor het behoud van belangrijk documentair erfgoed wereldwijd en probeert de toegankelijkheid en het bewustzijn voor dit soms kwetsbare erfgoed te vergroten. De Unesco-status van de Erasmuscollectie benadrukt dat deze van wereldbelang is. Bibliotheek Rotterdam omarmt de mooie opdracht om de Unesco-collectie verantwoord te blijven beheren en deze voor onderzoekers en bewonderaars beschikbaar te stellen.

Meer over Erasmus