De keuze van... Maya Blom, Stichting Nieuw Thuis Rotterdam

In De keuze van nemen Rotterdammers tijdelijk het werk over van de bibliothecaris. Zij delen hun tips, ideeën of inspiratiebronnen, hebben bijvoorbeeld veel kennis en expertise op een bepaald gebied of zijn op hun vakgebied een voorbeeld voor anderen. Als gastcollectioneur geven ze boekentips waarmee de collectie van Bibliotheek Rotterdam wordt aangevuld. Elke Rotterdammer kan meedenken.

Maya Blom begon in 1982 als taalvrijwilliger in de Afrikaanderwijk in Rotterdam Zuid en werkt nu als docent NT1 en NT2. Ze heeft lesgegeven aan alle niveaus, aan mensen met een andere moedertaal, maar ook mensen met Nederlands als eerste taal die de taal beter willen leren.

Bij gebrek aan lesmateriaal werkten we destijds met boekjes van mijn moeder die lesgaf op een basisschool. Turkse mannen kregen na een lange werkdag Nederlandse les met boekjes uit groep 3. inmiddels Er is sindsdien een hoop veranderd!

Genieten van lezen

Als je wilt dat mensen gaan lezen moet lezen in de eerste plaats leuk zijn. Het is dus goed om aantrekkelijke boeken aan te bieden over aansprekende onderwerpen, met illustraties, in een passend lettertype en van een passende omvang. Lezen en leeskilometers maken is belangrijk voor het automatiseren en het verhogen van het leestempo. En dat is nodig om lezen leuk te vinden. Want als je teveel bezig bent met de techniek van het lezen, kom je niet toe aan begrijpen en kun je ook niet genieten van een verhaal.

Mensen met een andere moedertaal bouwen hun woordenschat op door te lezen. In veel van de boeken op de Lees- en Schrijfafdeling in de bibliotheek staat een woordenlijst achterin de boekjes met uitleg van de moeilijke woorden. Er zijn inmiddels allerlei soorten boeken op verschillende niveaus beschikbaar voor mensen die leren lezen. Zwakke lezers hebben wel vaak een extra duwtje nodig om te beginnen met lezen.

Leestips

Steeds meer uitgevers geven leestips op hun website die heel bruikbaar zijn als je bijvoorbeeld een leeskring of leesgroep begeleidt. Een aantal tips geldt eigenlijk altijd:

• Lees een verhaal eerst zelf voor terwijl de lezers zachtjes kunnen meelezen. (Ze begrijpen het verhaal dan doordat het op tempo wordt voorgelezen);
  • Geef vooraf uitleg van een paar moeilijke woorden (door bijvoorbeeld een woordspin te maken);
  • Geef geen beurten in hardop lezen.

Meer tips zijn te vinden bij de stichting Lezen en Schrijven of bij de bibliotheek.

De keuze van Maya Blom

Wat is jouw keuze?

De collectie van Biblitoheek Rotterdam maken we graag voor en mét Rotterdammers. Mis je een boek in de bibliotheek? Laat het ons weten via het formulier. We kijken dan of we het boek kunnen toevoegen. Samen bouwen we de collectie!

U heeft geen naam ingevuld.
Er is geen e-mailadres ingevuld.
U heeft geen titel ingevuld.
Ongeldige invoer