Leestips oorlog Oekraïne

De Russische invasie van Oekraïne heeft wereldwijd tot een grote schok geleid. Wat onvoorstelbaar leek, is afgelopen donderdag 24 februari toch gebeurd en het leed dat de bevolking van Oekraïne treft houdt velen dag en nacht bezig. Hoe kon het na jaren van vrede ineens oorlog zijn? Waarom valt Poetin Oekraïne aan? En wat is Poetin voor een man?

Wil je beter inzicht krijgen in dit conflict of meer achtergrondinformatie lezen? We zetten leestips voor je op een rij, non-fictie en fictieboeken over onder meer Oekraïne, Rusland, de vroegere Sovjet-Unie en hun (oud-)leiders. Maar ook over propaganda, corruptie, intimidatie en een autoritaire regering. Blijf je graag op de hoogte van betrouwbaar internationaal nieuws? In de bibliotheek heb je gratis toegang tot vele (inter)nationale kranten en tijdschriften zowel op papier als digitaal.

Lezen (non-fictie)

We moeten het even over Poetin hebben van Mark Galeotti

Portret van de Russische president met een analyse van zijn politiek.

De man zonder gezicht van Masha Gessen

Journalistiek, kritisch verslag van Rusland onder het bewind van Poetin, gekenmerkt door intimidatie en corruptie.

Tussen twee vuren van Joshua Yaffa

Levensverhalen van maatschappelijk actieve Russen die voor dilemma's kwamen te staan van verzet of aanpassing in een autoritair geregeerde samenleving.

Holodomor van Patti Gomme

Stalin's genocide in Oekraïne 1931-1933.

Niemandsland van Jan Hunin

Verslag van een Belgische journalist van zijn reis door de separatistenrepublieken Donetzk en Loegansk (afgescheiden van Oekraïne), met aandacht voor de rol van Rusland.

De toekomst is de geschiedenis van Masha Gessen

Overzicht van de recente Russische geschiedenis aan de hand van de levens van zeven Russische burgers.

Grensland van Marc Jansen

Een geschiedenis van Oekraïne.

De Ontgoocheling van Marie-Thérèse Ter Haar

Analyse van de achtergronden en gevolgen van propagandistische berichtgeving in Rusland en het westen, met name in de Verenigde Staten.

Lezen (fictie)

Vorosjylovhrad:
terug naar de woeste velden in Oost-Oekraïne van Serhi Zjadan

Wanneer een jongeman teruggaat naar zijn geboortestad in Oekraïne om de verdwijning van zijn broer te onderzoeken, belandt hij in een chaotisch land en beleeft surrealistische avonturen.

Poubelle van Pieter Waterdrinker

Poubelle is een panoramisch, meeslepend roman over het conflict in Oekraïne en het huidige Europa.

Aleksandra van Lisa Weeda

Kleindochter Lisa beschrijft de geschiedenis van haar Oekraïense familie, waarin haar grootmoeder Aleksandra en haar neef Kolja centraal staan, tegen de achtergrond van circa honderd jaar geschiedenis van de Oekraïne.

De wereld is niet stuk te krijgen van Maxim Osipov

Verhalen over mensen die door ingrijpende gebeurtenissen – verraad, maatschappelijke commotie, ziekte of dood – grote veranderingen ondergaan.

Kinderen van Brezjnev van Sana Valiulin

Kinderen die in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw opgroeiden in de Sovjet-Unie komen na het uiteenvallen van het land terecht in het kapitalistische Rusland, waar uitsluitend het recht van de sterkste heerst.

Niets is waar en alles is mogelijk van Peter Pomerantsev

Wanneer de Britse schrijver en producent Peter Pomerantsev in de zinderende wereld van de Russische televisie duikt, krijgt hij toegang tot alle corrupte hoeken en gaten van een land dat politiek en ethisch in een gapend gat lijkt te zijn verdwenen.

Kranten en tijdschriften

Als bibliotheek vinden we het belangrijk dat Rotterdammers bewust en kritisch kunnen deelnemen aan de samenleving. Hierbij is het belangrijk dat je toegang hebt tot voldoende bronnen om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de wereld. Daarom heb je in de bibliotheek toegang tot diverse nieuwsbronnen waar je gratis gebruik van kunt maken. Zo kun je in de bibliotheken o.a. de kranten AD, NRC, Volkskrant, Parool, Trouw en de tijdschriften Vrij Nederland, HP de Tijd, Elsevier en International New York Time fysiek raadplegen.

Digitaal nieuws

Ook heb je in de bibliotheek toegang tot Pressreader: een online databank met duizenden kranten en tijdschriften uit meer dan 100 landen en in 60 verschillende talen. Denk aan The Guardian, The Washington Post en El Pais. Pressreader kun je thuis ook gebruiken, alleen is het hiervoor nodig om 1x in de 7 dagen contact te maken met het wifi-netwerk van de bibliotheek. Hoe dat werkt lees je hier: Pressreader.

Mis je een titel?

Zijn er boeken over dit onderwerp die je mist in deze lijst of in de catalogus van de bibliotheek? Geef ze dan door via dit formulier. We kijken dan of het boek beschikbaar is en of we het kunnen toevoegen aan de collectie.

Meer lezen