Leesbevordering

Leesbevordering helpt jongeren bij het versterken van taalvaardigheid en intellectuele ontwikkeling. Het legt de basis voor een goede woordenschat, schrijfvaardigheid en draagt bij aan bredere maatschappelijke betrokkenheid. Kortom, lezen geeft jongeren de handvatten om actief deel te nemen in de samenleving.

Kennismaken met de bibliotheek

Meerdere vestigingen | 45-60 minuten | gratis

De leerlingen krijgen een rondleiding van een bibliotheekmedewerker op de gekozen vestiging.

Geschikt voor alle leerlingen van het vo, mbo, hbo en wo.

Boekenroof

Rondleiding Centrale Bibliotheek, Delfshaven en Zuidplein | 60 minuten | €95

Tijdens dit bezoek aan de bibliotheek gaan leerlingen in groepjes op zoek naar tien ‘zeldzame’ boeken. Ze verbeteren spelenderwijs hun zoekvaardigheden en leren de catalogus te gebruiken.

Geschikt voor leerlingen onderbouw vo en pro.

BiebEscape

Rondleiding Centrale Bibliotheek of Zuidplein | 90 minuten | €95,-

De leerlingen brengen een spannend bezoek aan de bibliotheek. Ze moeten door samenwerking zo snel mogelijk de code kraken. De teams zoeken in de catalogus van de bibliotheek en in boeken naar informatie om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.

Geschikt voor leerlingen van het vo en mbo.

Meisje leest boek buiten

De Kaft Voorbij

Op school | 1 lesuur, inclusief collectie | €130

De leesconsulent gaat samen met de leerlingen op zoek naar hun leesvoorkeuren. Zo wordt lezen een stuk toegankelijker en leuker! Een wisselcollectie van 30 boeken blijft twee maanden op school.

Geschikt voor alle leerlingen van het vmbo en de onderbouw van de havo.

B/slash

Op school | 5 lesuren, inclusief collectie | €130

Tijdens deze lessenreeks staan 4 boeken uit de Slash-serie centraal. Er wordt over de verhalen gepraat en in groepjes worden verwerkingsopdrachten gemaakt. Een collectie van 50 boeken blijft 2 maanden op school.

Geschikt voor leerlingen vanaf het derde en vierde leerjaar vmbo, havo en mbo.

Meer info →

Ons aanbod