Schrijver in de spotlight: Steve Small

Deze keer staat de Engelse schrijver en illustator Steve Small in de spotlight. De eend die niet van water hield is één van de titels die behoort tot de Prentenboek Top 10 van de Nationale Voorleesdagen 2023. Steve Small werkt mee aan diverse animaties, maar zijn hart ligt toch eigenlijk ook echt wel bij boeken. Over boeken zegt hij het volgende:

“They don’t move and they don’t make a sound, yet they remain one of the finest ways to smuggle a story into our imagination. I’ve always been hooked on books and love the simple storytelling chemistry at work in picture books.”

Hieronder lees je welke prentenboeken hij tot nu toe maakte:

//www.bibliotheek.rotterdam.nl/wise-apps/catalog/1099/detail/wise/1386473?offset=2&qs=steve%20small&search_in=iets&state=search

De eend die niet van water hield

Dit boek behoort dus tot de Prentenboek Top 10 van dit jaar en mijns inziens is dat zeer verdiend. Wat een fijn, mooi boek! Eend heeft het altijd prima naar zijn zin... toch? Hij houdt absoluut niet van regen, dus als het regent gaat hij niet naar buiten. “Alles wat ik nodig heb, heb ik hier. En dat klopte, min of meer”.

Dan staat er op een nacht een Kikker voor zijn deur. Hij is verdwaald. Hij blijft een tijdje bij Eend, maar dan vinden ze zijn huis terug. En dan is Eend weer alleen… Waarom voelt het anders dan daarvoor? Hij had het toch altijd prima naar zijn zin of miste hij iets?

Dit boek won de Sardes Leespluim en heeft daarom een lesbrief waar je meteen mee aan de slag kan.

//www.bibliotheek.rotterdam.nl/wise-apps/catalog/1099/detail/wise/1442658?offset=0&qs=steve%20small&search_in=iets&state=search

Kleine Jonathans grote dag

Kleine Jonathans grote dag is het nieuwste boek van Small en gaat over de olifant Jonathan. Jonathan is jarig en natuurlijk betekent dat dat hij gegroeid is! Maar als hij zijn verjaardagscadeau aantrekt, blijkt de nieuwe jas toch echt nog veel te groot. Jonathan wil zo snel mogelijk groeien en groter worden. Maar dan komt hij erachter dat grote olifanten vroeger ook klein zijn geweest.

//www.bibliotheek.rotterdam.nl/wise-apps/catalog/1099/detail/wise/1347497?offset=5&qs=steve%20small&search_in=iets&state=search

Ik blijf (ook) altijd bij jou

In het boek Ik blijf altijd bij jou lees je op rijm over de vriendschap tussen Beer en Eekhoorn. Door middel van de heerlijke illustraties zie je wat de vriendschap tussen Beer en Eekhoorn allemaal omvat: samen op de wipwap, theedrinken, taxi rijden. Beer kan wel door blijven gaan over hoe geweldig hun vriendschap is, maar dan… dan wil Eekhoorn even alleen zijn. Of bevalt hem dat toch niet zo goed?

//www.bibliotheek.rotterdam.nl/wise-apps/catalog/1099/detail/wise/1427499?offset=4&qs=steve%20small&search_in=iets&state=search

Het boek Ik blijf altijd bij jou en het vervolg Ik blijf ook altijd bij jou maakte Small samen met Smriti Halls. In het vervolg wil Kip zich bij de vrienden Beer en Eekhoorn voegen. Maar kan dat wel... een vriendschap met drie? Eerst denken Beer en Eekhoorn van niet, maar dan:

“Sufferds, dat zijn we.
Elk dier weet meteen,
dat drie niet teveel is,
maar gewoon TWEE PLUS ÉÉN!"

Meer lezen