Aan de slag met de Kamishibai (oftewel het vertelkastje)!

Wist je dat je heel makkelijk aan een vorm van Japans verteltheater kunt doen? Met de Kamishibai, oftewel het vertelkastje, kan je de leukste prentenboeken op een speciale manier aan de klas of groep presenteren. En in onze collectie zijn meer dan 100 sets met vertelplaten te vinden die je kunt lenen!

Waarom vertellen met een Kamishibai?

De verteller verschuift de prenten zoals in een tekenfilm en vertelt ondertussen het verhaal. Door de grote prenten kunnen veel kinderen tegelijk naar je verhaal luisteren en goed de prenten bekijken. De kinderen kunnen zich beter concentreren op het verhaal omdat hun blik wordt gevangen in het kader van het kastje. Het is een theaterervaring en daardoor gaat het verhaal meer leven. Daarnaast kan je makkelijk zelf de snelheid van het verhaal bepalen en zo de spanning opbouwen.

De leesconsulenten van Bibliotheek Rotterdam maakten een filmpje om snel te laten zien waarom voorlezen met een vertelkastje zo leuk en leerzaam is! Bekijk onderaan deze pagina het filmpje dat onze collega’s maakten. Zij vertellen hierin waarom je vertelt met een vertelkastje, waar de Kamishibai vandaan komt en geven nog enkele praktische tips. Leer nog meer tijdens de cursus tot voorleescoördinator, hier wordt uitgebreid ingegaan op werken met het vertelkastje.

Welke vertelplaten zijn er te leen?

Lees onder meer alle Prentenboeken van het jaar van de afgelopen jaren nog eens voor in de klas. Niet voor niets zijn deze boeken uitgeroepen tot Prentenboek van het jaar, ze blijven leuk! Klassiekers zijn ook erg leuk om voor te lezen met het gebruik van het vertelkastje. Bijvoorbeeld Kikker is Kikker, het verhaal waarin Kikker zich nutteloos voelt, maar zijn vrienden daar gelukkig heel anders over denken! Een fijne aanleiding om met de kinderen in gesprek te gaan. En natuurlijk mogen ook vertelplaten van favoriet Boer Boris niet ontbreken. Kijk in de catalogus voor het complete overzicht van uitleenbare vertelplaten.

Hoe leen ik vertelplaten?

De vertelplaten vind je niet in de boekenkasten van de bibliotheek. Om ze te kunnen lenen reserveer je ze via de catalogus. Als je in de zoekbalk "vertelplaten" intypt, komen alle titels te voorschijn. Als je een titel hebt gevonden, klik je op de oranje knop "Reserveer", vervolgens log je in met je gebruikersnaam of pasnummer en wachtwoord. Kies de vestiging waar je de vertelplaten wilt afhalen en klik op reserveer. Zodra de vertelplaten voor je klaar staan ontvang je een e-mail.

Meer lezen