Provinciale voorleeskampioenen Pabo bekend

Pabo-student Yvanne de Jong is de beste voorlezer van Zuid-Holland! De studente van Hogeschool Rotterdam las een fragment voor uit het boek 'Van Tijd tot Tijd' van Anneriek van Heugten. De provinciale finales van de Pabo Voorleeswedstrijd vonden dit jaar online plaats. De winnaars gaan door naar de landelijke finale en maken kans op de titel Pabo Voorleeskampioen 2021.

Tijdens de provinciale finale op vrijdag 23 april streden vier Noord-Hollandse en drie Zuid-Hollandse pabo-studenten tegen elkaar. De boeken waaruit de studenten tijdens de voorleeswedstrijd mochten kiezen, passen bij één van de 50 vensters van de Canon van Nederland. Pabo-student Julia Dekker is de beste voorlezer van Noord-Holland.

Landelijke finale

Julia en Yvanne strijden tegen de andere provinciale voorleeskampioenen op woensdagavond 2 juni 2021 tijdens de landelijke finale van de Pabo Voorleeswedstrijd. Deze feestelijke finale wordt gehouden in Theater de Kikker in Utrecht. De finale bestaat uit twee rondes. Tijdens de eerste ronde leest de kandidaat voor uit een zelfgekozen canonboek. In de tweede ronde staat het ‘onvoorbereid’ voorlezen centraal en lezen alle kandidaten een gedeelte voor uit hetzelfde boek dat ze op de finaledag krijgen uitgereikt. Iedere provinciale voorleeskampioen kan een groep studiegenoten meenemen. Om organisatorische redenen worden er geen stageklassen uitgenodigd voor de landelijke finale

Lezen is ook geschiedenisles

De vijftig vensters van de cultuurhistorische canon staan centraal bij de Pabo Voorlees[1]wedstrijd. Van aankomende leerkrachten wordt verwacht dat zij kennis opdoen van kinder- en jeugdliteratuur en leren hoe ze moeten voorlezen. Een pabo-student die plezier heeft in voorlezen en het boekenaanbod kent, is later van onschatbare waarde voor zijn of haar leerlingen. En zo leren zij dat jeugdboeken hun waarde kunnen hebben bij andere vakken.

Pabo Voorleeswedstrijd voor de 10e keer

De Pabo Voorleeswedstrijd is een voorleeswedstrijd voor pabostudenten. De wedstrijd is een initiatief van Stichting Lezen, en de Bibliotheken en stichting entoen.nu. De betrokken organisaties willen met deze wedstrijd pabostudenten enthousiasmeren voor kinder- en jeugdboeken zodat zij dit op hun (stage)school kunnen overbrengen aan hun leerlingen. Dit jaar organiseren we deze wedstrijd in het schooljaar 2020 – 2021 voor de 10e keer. Het enthousiasme is onverminderd groot. De Pabo Voorleeswedstrijd  wordt financieel mogelijk gemaakt door Kunst van Lezen. De organisatie van de provinciale finale is in handen van Probiblio.