Week van de Kinderfilosofie

Dit jaar is er niet alleen een Maand van de filosofie maar ook een Week van de Kinderfilosofie. Deze week, van 9 t/m 17 april, heeft het thema natuur mee gekregen. Op de website vind je evenementen en materialen om te gaan filosoferen in de groep.

Kinderboeken vormen vaak een hele goede aanleiding om met kinderen te filosoferen. Wanneer je gebruik maakt van rijke teksten ontstaat een gesprek soms al vanzelf. Met een aantal goede vragen van de leerkracht gaan ook de kinderen verder nadenken die dat misschien niet uit zichzelf zullen doen. Lees verder voor tips en mooie filosofische boeken.

Als je op deze manier gaat praten over boeken sla je niet twee, maar tig vliegen in één klap: logisch denken, mondelinge vaardigheden, begrijpend luisteren, woordenschat, tolerantie, autonomie, kijk op de wereld, sfeer in je groep en niet te vergeten leesplezier!

Tips voor filosoferen met kinderen

• In de inspiratieblogs van Fabien van der Ham op haar site Filosovaardig vind je veel praktische handvatten voor het filosoferen in de klas. Bijvoorbeeld hoe je filosofische thema’s ontdekt in de boeken die je voorleest. Ook heeft zij lesbrieven met het thema natuur.
  • De website Alles wat ik mooi kan vinden geeft een mooie selectie filosofische prentenboeken, ook voor oudere kinderen.
  • Zoek in de database van Filosoferen op school naar onderzoeksvragen en lessen.
  • Bij de site van jeugdbibliotheek vind je titels met het thema filosoferen.
  • Stine Jensen is een filosofe die speciaal voor kinderen schrijft.
  • Poëzie is vaak heel bruikbaar. Bij het boek Was de aarde vroeger plat van Bette Westera is bijvoorbeeld een uitgebreide lesbrief

Boekentips

De eik was hier van Bibi Dumon Tak

Er is een speciaal voor deze week geschreven kinderboek te koop. Een verhaal over een 180 jaar oude eik die vroeger met allemaal andere bomen op een landgoed stond maar nu als enige overgeblevene in de middenberm van een snelweg staat. Op de site van Filosovaardig vind je mooie filosofische vragen bij dit boek.

Het fortuin van Fausto van Oliver Jeffers

Fausto gelooft dat alles in de wereld van hem is. Hij vertelt dat aan de bloem, de boom, het schaap en het meer. Het meer en ook de berg protesteren even maar buigen toch voor Fausto. Daarna gaat hij het aan de zee vertellen. Hoe zal die reageren op Fausto's hebzucht? Krachtig verhaal voor niet al te tere zieltjes (vanaf 6 jaar en zeker ook in de bovenbouw).

De boom met het oor van Annet Schaap

Een kleine jongen komt uit school, vol van een verhaal. Maar hij kan zijn verhaal nergens kwijt. Ook in het park is iedereen druk. Gelukkig is er de boom met het oor. Kunnen bomen luisteren? (vanaf 7 jaar).

Toen de zee stil was van Annelies Beck

De mensen in de stad worden wakker van de stilte. Ze verzamelen zich op het strand. Daar zien ze dat de zee stil is. Wat kunnen ze doen om de zee weer geluid te laten geven? Prentenboek voor wat oudere kinderen (vanaf 6 jaar).

De beer die er niet was van Oren Lavie

Een beer, ontstaan uit een kriebel, vindt in zijn zak een briefje waarop staat: ‘Ben jij mij?’ Hij gaat verder het bos in, op zoek naar het antwoord op deze vraag (vanaf 5 jaar).

Die eland is van mij van Oliver Jeffers

Als Wilfred een eland tegenkomt, besluit hij hem tot zijn huisdier te bombarderen. Maar de eland neemt Wilfreds gedragsregels niet erg serieus. Een belangrijk thema in het boek is ‘bezit’. Kun je alles in de wereld zomaar bezitten? Het boek kreeg een leespluim en er werden activiteiten bij bedacht die een startpunt kunnen zijn voor het filosoferen (vanaf 4 jaar).

Meer lezen