Vertelplaten lenen

Wist je dat je in de bibliotheek vertelplaten kunt lenen? In de collectie zijn nu meer dan 100 sets van 33 titels te vinden. De vertelplaten kun je op een speciale manier aan de klas of groep presenteren bijvoorbeeld met een Kamishibai oftewel het vertelkastje te gebruiken.

Hoe werkt het?

De vertelplaten vind je niet in de boekenkasten van de bibliotheek. Om ze te kunnen lenen reserveer je ze via de catalogus. Als je in de zoekbalk "vertelplaten" intypt, komen alle titels te voorschijn. Als je een titel hebt gevonden, klik je op de oranje knop "Reserveer", vervolgens log je in met je gebruikersnaam of pasnummer en wachtwoord. Kies de vestiging waar je de vertelplaten wilt afhalen en klik op reserveer. Zodra de vertelplaten voor je klaar staan ontvang je een e-mail.

Waarom vertellen met een vertelplaten?

Door de grote prenten kunnen veel kinderen tegelijk naar je verhaal luisteren en goed de prenten bekijken. De kinderen kunnen zich beter concentreren op het verhaal omdat hun blik wordt gevangen. door een vertelkastje te gebruiken ontstaat een theaterervaring waardoor het verhaal meer gaat leven. Daarnaast kan je makkelijk zelf de snelheid van het verhaal bepalen en zo de spanning opbouwen. Kijk voor meer achtergrond over de Kamishibai, hoe de Kamishibai te gebruiken en andere handige tips het filmpje dat Daniël Albering van de Kleine Kapitein maakte. Of leen het boek Aan de slag met kamishibai. Dit handboek, geschreven door Inge Umans, toont hoe je als leerkracht en leesbevorderaar met kamishibai aan de slag kan.

Meer lezen