Tips voor leesbevordering

Ben je verdwaald in het aanbod van jeugdliteratuur? Op deze pagina vind je een overzicht van de fijnste websites, podcasts en andere fijne websites om helemaal geïnspireerd met boeken aan de slag te gaan.

Jeugdbibliotheek

De jeugdbibliotheek

Zoek je voor een van je leerlingen een boek over een specifiek onderwerp? Neem dan eens een kijkje op de website van de jeugdbibliotheek. Je vind hier een overzicht van aanraders op het gebied van griezelen en magie, maar ook voor bijvoorbeeld liefhebbers die graag lezen over ruimtevaart.

Kinderboekenambassadeur

Martijn van der Linden

Illustrator Martijn van der Linden is in april 2022 benoemd tot Kinderboekenambassadeur van Nederland. Hij zal zich de komende jaren inzetten voor de promotie van het kinderboek in het algemeen en en het geillustreerde boek in het bijzonder. Volg de Kinderboekenambassadeur op sociale media om op de hoogte te blijven en hou deze website in de gaten.

Op de website van de Kinderboekenambassadeur vind je nieuws, nieuwe leestips en nog veel meer. Ook vind je er een tiplijst, met boektitels plus uitleg over de beste (voorlees)boeken. Deze lijst stelde de vorige Kinderboekenambassadeur, Manon Sikkel, samen met leerkrachten, leescoördinaten, voorleesopa’s en -oma’s, bibliothecarissen en boekhandelaren. Klik hier voor de tiplijst.

Kamishibai (vertelkastje)

Aan de slag met het vertelkastje

Wist je dat je heel makkelijk aan een vorm van Japans verteltheater kunt doen? Met de Kamishibai, oftewel het vertelkastje, kan je de leukste prentenboeken op een speciale manier aan de klas of groep presenteren. De leesconsulenten van Bibliotheek Rotterdam maakten een filmpje om snel te laten zien waarom voorlezen met een vertelkastje zo leuk en leerzaam is! Bekijk hier het filmpje dat onze collega’s maakten.

De Grote Vriendelijke Podcast

De Grote Vriendelijke Podcast (De GVP) is de eerste Nederlandse podcast over jeugdliteratuur. Het initiatief is van kinderboekrecensenten Jaap Friso (JaapLeest.nl) en Bas Maliepaard (Trouw).

De Waanzinnige Podcast

De Waanzinnige Podcast is een podcast voor en door kinderen over hun lievelingsboeken. In maximaal 10 minuten vertelt een kind aanstekelijk over een lievelingsboek. Ook wordt er een stukje voorgelezen. Na het luisteren zijn de jonge luisteraars zo meegesleept in het verhaal, dat één op de drie kinderen het boek wil gaan lezen.

Leesbeesten & luistervinken

Lezen is belangrijk, maar vooral ook heel erg leuk. Met de kinderboekenpodcast Leesbeesten & Luistervinken brengen we nog meer leesplezier in de klas. In deze serie podcasts staat het gesprek tussen kinderen en kinderboekenschrijvers centraal.

Recensies

Leesbevordering in de klas

Niet alleen vind je op deze websites tips en ideeën voor leesbevordering, ook kun je opzoeken welke boeken je bij welke lessen zou kunnen inzetten. De site richt zich hierbij op de bovenbouw van de basisschool.

JaapLeest

JaapLeest is de recensiesite van kinderboekenliefhebber Jaap Friso. Op deze site worden nieuwe kinder- en jeugdboeken besproken. Ook is hier nieuws te lezen, vooral over nominaties en prijzen.

Ik vind lezen leuk

Op deze website staan recensies over kinder- en jeugdboeken. Geschreven door volwassenen én door kinderen zelf. Want wie kan er nu beter een boek aan- of afraden dan een leeftijdsgenootje?

Werkvormen

25 werkvormen voor de onderbouw

Het doel van deze werkvormen is het bevorderen van de leescultuur in de groep. Alle werkvormen zijn geschikt voor de onderbouw (groep 1-4).

25 werkvormen voor de bovenbouw

Het doel van deze korte werkvormen voor de Boekenkring is het bevorderen van de leescultuur in de groep. Alle werkvormen zijn geschikt voor de bovenbouw.

Video's werkvormen

Bekijk de video's waarin onze leesconsulenten enkele werkvormen voor de boekenkring in een korte video toelichten en voordoen.