Nieuwe Koers de Bibliotheek op school

Ruim tien jaar werkt Bibliotheek Rotterdam samen met scholen aan het leesplezier en mediagebruik van de leerlingen middels de Bibliotheek op school Rotterdam, hierna dBos genoemd. Om nog beter aan te sluiten op de actuele vraag van de scholen en daardoor meer impact te maken, varen wij een nieuwe koers waarbij meer maatwerk mogelijk is.

Drie vormen

In het schooljaar 2024-2025 introduceren we drie vormen dBos waar scholen uit kunnen kiezen. De tarieven verschillen per vorm, we hebben de tarieven aangepast aan de prijsstijgingen van de afgelopen jaren van boeken en personeelskosten.

In het nieuwe aanbod kunnen scholen uit drie mogelijkheden kiezen om in te zetten op leesplezier samen met Bibliotheek Rotterdam: dBos Bondig, dBos Standaard en dBos Intensief. Hierdoor profiteert de school van maatwerk en ondersteunen we leesplezier, leesbevordering en mediabewuste informatievaardigheden. Bij alle vormen is de levering van collecties en de inzet van de leesconsulent gegarandeerd.

Met dit aanbod spelen we nog meer in op de behoefte in het onderwijs en bouwen we samen met de scholen aan een leescultuur. Door het aanbod met drie varianten kunnen we in elke fase aansluiten bij het onderwijs. Met dBos Standaard krijg je een compleet pakket waarin een rijke leescultuur wordt opgezet binnen de school. De school maakt effectief gebruik van de leesconsulent en er is sprake van een lees-mediaplan voor de lange termijn. De Bibliotheek op school Bondig daarentegen is een summiere vorm van dBos met alleen incidentele ondersteuning van de leesconsulent. De meest uitgebreide vorm is dBos Intensief, de school krijgt dubbele inzet en expertise, waardoor er echt een kwaliteitsslag kan worden gemaakt voor de lange termijn.

Wij kijken uit naar een nieuwe fase in onze samenwerking met het basisonderwijs die nog meer bijdraagt aan het leesplezier van kinderen.