Lezen, luisteren en kijken

Schrijver op je scherm
Een ontmoeting met een échte schrijver in de klas of in de bibliotheek is voor kinderen heel bijzonder en leesbevorderend. Helaas zit zo’n bezoek er nu even niet in. Daarom heeft De Schrijverscentrale iets bedacht. Je kunt als school een online bezoek boeken via Schrijver op je schermEen aantal kinderboekenschrijvers die online beschikbaar stellen zich hier alvast voor. Meer informatie over onze schrijvers vindt u op de profielpagina van de auteur.
Vanaf 17 mei zie je een videoboodschap van Arend van Dam op de Facebookpagina van Bibliotheek Rotterdam!

Gratis boek over het coronavirus
Wat is het coronavirus, en waarom heeft iedereen het erover Het digitale boek Coronavirus - Wat kinderen moeten weten, beantwoordt deze en nog veel meer vragen. Het biedt kinderen tussen de vijf en tien jaar én hun ouders of verzorgers heldere uitleg over het coronavirus en de gevolgen ervan, zowel op het gebied van gezondheid als in het dagelijks leven.  Met de input van medische experts, maar ook van leraren en kinderpsychologen, is dit een betrouwbare bron met zowel praktische als theoretische informatie. Het helpt woorden te geven aan de soms moeilijke veranderingen die we allemaal ondergaan en legt uit wat we zelf kunnen doen om de verspreiding van het virus zo veel mogelijk te beperken. Het boek is getekend door Axel Scheffler van De Gruffalo. Download de pdf of bekijk het hier.

Schrijvers, illustratoren en uitgevers op YouTube
Veel schrijvers, illustratoren en uitgevers hebben een eigen YouTube kanaal. Er wordt voorgelezen, gevlogd, vragen beantwoord en tips gegeven. Leuk om in de klas te bekijken.
Zo leest Jacques Vriens voor uit Meester Jaap.
Carry Slee vlogt,  heeft een aantal Q&A’s en leest ook voor.
Maar kijk ook eens bij Paul van Loon, Marlies Slegers of Loes Riphagen.
Voor de kleintjes zijn de kanalen van Nijntje en Dikkie Dik leuk
En ook uitgevers hebben leuke YouTube kanalen zoals Lemniscaat en Gottmer.
Of zoek gewoon op YouTube naar een naam van een schrijver of illustrator en je zult verrast worden.

Leesbeesten & Luistervinken
Met de nieuwe kinderpodcast Leesbeesten & Luistervinken ontdekken kinderen uit groep 6, 7 en 8 de verhalen achter hun favoriete boeken. Ze krijgen er leestips en kunnen in gesprek met een kinderboekenschrijver.
Bij iedere podcast hoort ook een lesbrief! In de eerste aflevering is het de beurt aan Paul van Loon, in deel 2 aan Jacques Vriens.

Leespluim mei 2020
De winnaar van de Leespluim mei 2020 is Eén voor jou, twee voor mij van Jörg Mühle. Een grappig verhaal over eerlijk delen voor vanaf ongeveer 3 jaar. Bekijk de activiteiten bij dit boek.

Leestips van leesconsulenten

• De beste geweldigste ... van Jan Paul Schutte / vanaf 4 jaar
    Een supergrappig boek waarin opa’s opscheppen over hoe moeilijk alles vroeger was. Voor alle kinderen die hun opa missen te downloaden als e-book.
  • Dikke Vik en Vieze Lies van Sunna Borghuis / vanaf 8 jaar
    Liefhebbers van series kunnen in de luisterbieb en bij de e-books verschillende boeken vinden over dit grappige duo.
  • Uit elkaar van Bette Westera en Sylvia Weve / vanaf 8 jaar / Woutertje Pieterse Prijs 2020
    Een boek met 45 gedichten over echtscheiding en de gevolgen die dit kan hebben. Dit boek mag in geen enkele school ontbreken. Klik hier voor lesmateriaal.
  • Dwars door de storm van Martine Letterie en Karlijn Stoffels / vanaf 10 jaar / Nederland Leest Junior 2020
  • Dwars door de storm van Martine Letterie en Karlijn Stoffels / vanaf 10 jaar / Nederland Leest Junior 2020
    In 1953 gaat de Molukse Jacob in Groningen wonen. Hij raakt bevriend met het meisje Tjakkie. Beiden hebben een droom waar hun ouders niet achter staan. Lees in november met de hele klas of nu alvast het e-book.
  • Monsterlijke microben van Marc Van Ranst en Geert Bouckaert / vanaf 10 jaar
    Handige en feitelijke informatie over virussen en bacteriën. In de herziene uitgave (12 mei) is ook het coronavirus opgenomen.