Leskist Kansrijk

Wil jij armoede op jouw school bespreekbaar maken?

Ga dan aan de slag met de leskist Kansrijk.

'Kansrijk - Doorbreek de cirkel van armoede' is een kant-en-klaar lesproject over het thema kinderen en armoede voor groep 7 en 8. Door het ‘lastige’ onderwerp bespreekbaar te maken met kinderen kan het uit de taboesfeer worden gehaald. Een eerste stap om de cirkel van armoede te doorbreken…

Inhoud leskist

De leskist bevat een voorleesboek en 30 leesboeken over kinderen die opgroeien in moeilijke omstandigheden en die door geldgebrek al vroeg in hun leven voor uitdagingen komen te staan. In groepjes lezen kinderen hetzelfde boek. Aan de hand van lesopdrachten worden de leerlingen geholpen zich te verplaatsen in het leven van de boekpersonages en leren zij, door op onderzoek uit te gaan, hoe het is om arm te zijn. De lesopdrachten worden in groepjes uitgevoerd en vervolgens aan de klas gepresenteerd.

Burgerschap, mens & maatschappij en leesmotivatie & literaire competentie in een leskist

Het project draagt bij aan nieuwe kennis, empathie en ook aan leesvaardigheid, door betekenisvol lezen. Zo komen drie verschillende leergebieden samen: burgerschap, mens & maatschappij en leesmotivatie & literaire competentie.

Initiatief van Stichting Positive Minds

‘Kansrijk - Doorbreek de cirkel van armoede’ is een initiatief van Stichting Positive Minds, een stichting die de financiële vaardigheden van kinderen en jongeren stimuleert. De leskist is ontwikkeld in samenwerking met De Bibliotheek aan de Vliet.

Bekijk voor meer informatie en een fimpje met uitleg de website van Positive Minds

Praktisch

Voor wie: groep 7 en 8

Periode: sep/okt/nov, jan/feb/mrt, mei/juni/juli (in overleg)