Tijdelijke locatie Centrale Bibliotheek bekend

De Centrale Bibliotheek wordt vernieuwd. Tijdens de uitgebreide verbouwing, die start in 2025, moet de bibliotheek tijdelijk verhuizen naar een andere locatie. Na een zoektocht is een geschikte plek gevonden aan de Librijesteeg.

Eind 2025 start de bouw van de vernieuwde Centrale Bibliotheek. Tijdens de bouw kan de bibliotheek aan de Hoogstraat niet geopend blijven. Natuurlijk kunnen bezoekers in deze periode wel terecht in de bibliotheek. Na een intensieve zoektocht is een passende locatie gevonden voor een tijdelijke Centrale Bibliotheek: de Librijesteeg 4.

Op loopafstand

De Librijesteeg 4 is momenteel in gebruik als kantoorpand door de gemeente en wordt half 2023 gesloten. De locatie is, na een aantal bouwkundige aanpassingen, heel geschikt als tijdelijke Centrale Bibliotheek. Het komende jaar wordt een ontwerp gemaakt voor de bouwkundige aanpassingen en de inrichting van deze tijdelijke locatie. Het pand bevindt zich op ongeveer 200 meter loopafstand van de huidige Centrale Bibliotheek. Zo blijft ook de tijdelijke Centrale Bibliotheek een plek dichtbij, waar elke Rotterdammer zich thuis voelt.

Beoordeling ontwerpen vernieuwde Centrale

Vijf geselecteerde ontwerpteams hebben de afgelopen maanden schetsontwerpen uitgewerkt voor de te vernieuwen Centrale Bibliotheek aan de Hoogstraat. Bezoekers konden hierover hun mening geven. Een commissie van experts bestudeert en beoordeelt in de komende maanden de ontwerpen en selecteert het winnende ontwerpteam. De verzamelde reacties worden hierbij meegenomen. In juli wordt het winnende ontwerpteam bekend gemaakt. Dit team gaat het schetsontwerp verder uitwerken tot een voorlopig ontwerp en later een definitief ontwerp voor de nieuwe Centrale Bibliotheek.