Tentoonstelling over de punter vanaf nu te zien in Centrale Bibliotheek

De tentoonstelling over de punter – het 750 jaar oude scheepje dat aan de oorsprong ligt van wereldhavenstad Rotterdam – werd op dinsdag 22 februari geopend in de Centrale Bibliotheek. Het bijzondere historische object wordt vanaf nu permanent tentoongesteld en is gratis te bezoeken op de derde verdieping van de bibliotheek.

Bijzondere ontdekking

In 1991 doen archeologen in Rotterdam een bijzondere ontdekking op steenworp afstand van de bibliotheek: zo’n tien meter onder de grond ligt een compleet intact bootje. Het vaartuig blijkt een zogenaamde ‘punter’ te zijn. Het werd aangetroffen op de bouwplaats van de Willemspoortunnel, op de plek waar vroeger de Rotte in de Nieuwe Maas uitmondde.

Rotterdam dankt haar ontstaan en haar naam aan de Rotte: Rotte-dam. De dam in de Rotte. De 400 meter lange dam ligt onder de grond op de plek waar nu de Hoogstraat loopt en ligt daarmee aan de basis van Rotterdam zoals wij het vandaag de dag kennen. Om de dam aan te leggen werd niet alleen materiaal als klei en riet gebruikt, maar ook gebruiksvoorwerpen. Zo ook het puntertje.

De punter is een spectaculaire vondst, omdat het definitief bewijst dat de dam en daarmee de stad uit circa 1270 dateert. Dat konden onderzoekers afleiden uit het hout waarmee het scheepje gebouwd is.

Tentoonstelling

Nu wordt de punter permanent tentoongesteld op de derde verdieping van de Centrale Bibliotheek, met uitzicht op de plaats waar het is opgegraven. De tentoonstelling werd op 22 februari feestelijk geopend door Wethouder Said Kasmi van Onderwijs, Cultuur en Toerisme, samen met Theo Kemperman directeur-bestuurder Bibliotheek Rotterdam en Arnold Carmiggelt, hoofd Archeologie Rotterdam.

“Als grootste en meest laagdrempelige culturele instelling van de stad zijn we ontzettend blij met dit prachtige historische object”, zegt Kemperman tijdens de opening. Hij vervolgt: “Rotterdam is een moderne stad met een bijzonder verleden, waarvan de geschiedenis niet gemakkelijk tot je te nemen is. De punter biedt Rotterdammers een unieke manier om het vroege begin van de stad te leren kennen. We zijn er trots op dat Rotterdammers in de bibliotheek via dit iconische object kennis kunnen maken met hun stad.”