TenBrasWestinga ontwerpt tijdelijke Centrale Bibliotheek

Gemeente Rotterdam en Bibliotheek Rotterdam hebben architectenbureau TenBrasWestinga opdracht gegeven voor het interieurontwerp van de tijdelijke Centrale Bibliotheek. Tijdens de verbouwing van de Centrale Bibliotheek, van 2026 tot en met 2028 verhuist de vestiging tijdelijk naar de Librijesteeg. De huidige kantoorruimte op deze locatie wordt opnieuw ingericht om de bibliotheek en al haar bezoekers te kunnen ontvangen. Dat gebeurt volledig circulair.

Het volledige aanbod van de Centrale Bibliotheek verhuist mee naar de tijdelijke vestiging en iedereen blijft welkom. Zo komen bijvoorbeeld alle 628 studieplekken terug en is de ambitie zelfs dit aantal te vergroten. Er zijn wel wat aanpassingen nodig aan het gebouw. Bijvoorbeeld om te zorgen dat de 1,4 miljoen jaarlijkse bezoekers van de Centrale Bibliotheek zich prettig en snel door het gebouw kunnen bewegen. Een opvallende verandering is het vergroten van de entree. “Een van de redenen dat we voor TenBrasWestinga hebben gekozen, is hun interieurplan voor de vergrootte entree. Die trekt mensen echt naar binnen.” vertelt projectmanager Ronald van Herp. “De ingang zit straks in een soort steegje, dus het is wel belangrijk dat mensen ons weten te vinden.”

100% hergebruik

Het architectenbureau uit Amersfoort onderscheidde zich echter het meest door hun volledig circulaire aanpak. “We zien het als onze taak het interieur te ontwerpen met elementen uit het bestaande gebouw. Ontbrekende elementen worden via de circulaire (bouw)markt aangeschaft.” zegt architect Maaike Westinga. Voor de inrichting van de tijdelijke vestiging gebruiken we straks dus alleen bestaande meubels en materialen. Zo zorgen we ervoor dat er geen nieuwe middelen gemaakt hoeven te worden die we maar een paar jaar zouden gebruiken. Wel zo duurzaam.

Proeftuin

De tijdelijke vestiging wordt ook een proeftuin. Voor nieuwe samenwerkingen bijvoorbeeld. Die proberen we op de tijdelijke locatie alvast uit, zodat we in de nieuwe Centrale Bibliotheek gelijk goed van start kunnen. “De Centrale Bibliotheek komt tijdelijk in een totaal ander gebouw. Dat levert uitdagingen op, maar ook de kans om eens door een andere bril te kijken.” ligt Maaike Westinga toe. “Daardoor kunnen nieuwe inzichten en ideeën ontstaan die straks in de nieuwe Centrale Bibliotheek een plek kunnen krijgen.”

Planning

Komend jaar werkt TenBrasWestinga aan het ontwerp van de tijdelijke Centrale Bibliotheek. Daarna wordt de ruimte aan de Librijesteeg verbouwd, zodat de tijdelijke vestiging vanaf 2026 open kan. Aansluitend start de vernieuwing van de Centrale Bibliotheek aan de Hoogstraat. Als deze eind 2028 klaar is, verhuist de bibliotheek weer terug. De meest actuele informatie vind je altijd op www.nieuwecentralebibliotheekrotterdam.nl.