Oproep gastcollectioneurs

Voor het programma 'Verhalen van de stad' is de bibliotheek op zoek naar Rotterdammers die verhalen en tips willen delen over de zoektocht naar hun (familie)geschiedenis.

In 2023 is het 160 jaar geleden dat de slavernij werd afgeschaft. Onder de titel ‘Verhalen van de stad’ organiseert Bibliotheek Rotterdam in samenwerking met de gemeente een programma rond het koloniaal- en slavernijverleden van Rotterdam. Het hele jaar 2023 besteden we aandacht aan de geschiedenis, verhalen en gesprekken over dit onderwerp.

Op zoek naar verhalen

Een van de onderdelen is een collectie die wordt samengesteld uit gesprekken met Rotterdammers die een link hebben met de koloniale geschiedenis of het slavernijverleden. We zijn hiervoor op zoek naar gastcollectioneurs: inwoners die verhalen, boeken of films met ons willen delen die hen hebben geïnspireerd bij de zoektocht naar hun (familie)geschiedenis. Hun verhaal krijgt een plek in de bibliotheek en met de tips wordt de collectie aangevuld. Zo kunnen ook anderen ervan leren.

Deel jouw verhaal

Meer leren over de geschiedenis van je familie of je stamboom is soms een hele zoektocht. Heb jij zelf onderzoek gedaan naar jouw familiegeschiedenis en vond je een link met het koloniaal en slavernijverleden? Wil jij jouw ervaringen, persoonlijke verhaal, portret en (boeken)tips in de bibliotheek delen? En wil je zo anderen inspireren ook zelf hun familiegeschiedenis in te duiken? Dan horen we graag van je! Mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en schrijf ons, zo kort of lang als je wilt, over jouw zoektocht en de tips die je zou willen meegeven.

Gratis boekje ‘Koloniaal Rotterdam'

Wil je meer lezen het verleden beter leren kennen? De gemeente heeft drie studies naar het koloniale en slavernijverleden van Rotterdam samengevat in een boekje voor Rotterdammers. Dit boekje is gratis af te halen in de bibliotheek. (Let op: Er is veel interesse voor de boekjes, het kan dus zijn dat een vestiging even zonder zit. We vullen de boekjes aan zolang de voorraad strekt.)