Nieuwe locatie in Afrikaanderwijk feestelijk geopend

Op woensdag 9 oktober opende de nieuwe locatie van Bibliotheek Rotterdam officieel haar deuren in Afrikaanderwijk. Theo Kemperman, directeur van Bibliotheek Rotterdam, gaf samen met kinderen van basisschool de Globetrotter het startsein voor de feestelijke middag.

Kinderen konden daarna aanschuiven bij illustratrice Juliette de Wit, naar een goochelshow met letters of een kunstwerk maken. Met deze feestelijke opening keert de bibliotheek na een afwezigheid van bijna vijf jaar weer terug in de wijk.

Het nieuwe servicepunt van de bibliotheek is gevestigd in het pas verbouwde verzamelgebouw Huis van de Wijk ’t Klooster aan Afrikaanderplein 7. Kinderen tot 13 jaar kunnen er terecht voor het lezen en lenen van jeugdboeken en het maken van huiswerk. Voor volwassenen is er een kleine collectie actuele romans. Alle leden kunnen uit de gehele collectie van Bibliotheek Rotterdam (ruim 500.000 titels) boeken, films en muziek reserveren. Reserveringen kun je ophalen bij het servicepunt en later ook weer inleveren.

Ruime openingstijden door nauwe samenwerking
Dankzij de nauwe samenwerking met medewerkers en vrijwilligers van Humanitas zijn er ruime openingstijden: doordeweeks van 8:30 – 18:00 uur en op zaterdag van 10:00 – 13:00 uur. Op de volgende tijdstippen is er een bibliotheekmedewerker aanwezig voor vragen of hulp:
• Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag: 14:00 – 17:30 uur
• Woensdag: 12:00 – 17:30 uur
• Zaterdag: 10:00 – 13:00 uur

Tot voorjaar 2016 was het beleid van Bibliotheek Rotterdam om het aantal vestigingen terug te dringen van 26 (2010) naar 6 (in 2020). Door dit beleid sloot de oude vestiging aan de Paul Krugerstraat eind 2014 haar deuren, tot groot ongenoegen van de wijk. Bewoners overhandigden in de zomer van 2015 ruim 3500 handtekeningen aan toenmalig wethouder Adriaan Visser om hun pleidooi voor de terugkeer van de bibliotheek kracht bij te zetten. Vanaf april 2016 is Bibliotheek Rotterdam een andere weg ingeslagen. Theo Kemperman, directeur van Bibliotheek Rotterdam licht toe: “Bibliotheek Rotterdam wil zoveel mogelijk Rotterdammers bereiken. Het aantal locaties in de stad breidde zich de afgelopen jaren weer uit. Dat doen we door met name kleinere vestigingen of servicepunten te kiezen met maatwerkcollecties, en vooral bij partners in huis; door de toezicht van onze partners kunnen wij substantieel meer openingsuren realiseren. Wij zijn blij dat we – mede dankzij onze partner Humanitas – weer gemakkelijk bereikbaar zijn voor de bewoners van Afrikaanderwijk.”