Nieuwe bibliotheek Zuidplein opgeleverd

De nieuwe bibliotheek Zuidplein en het nieuwe Theater Zuidplein zijn opgeleverd. De bibliotheek, die aan het Annie M.G. Schmidtplein ligt, vormt samen met de twee theaterzalen en een café-restaurant een bruisende huiskamer op Zuid. Het is een plek om te verblijven, middenin het Hart van Zuid, waar het draait om verbindingen leggen en samenwerken.

Het nieuwe gebouw met theater en bibliotheek ligt pal naast het bus- en metrostation tegenover Zwemcentrum Rotterdam. Door de bijzondere opengewerkte gevel en de open entree met hoge ontvangsthal kunnen mensen van buitenaf goed zien wat er binnen gebeurt en voelen ze zich welkom. In de huiskamer in de ontvangsthal kan iedereen binnen wandelen om te proeven van het theater, de bibliotheek en activiteiten als voorstellingen, optredens van bands of een dj-sessie.

Hotspot voor iedereen

“Met de deze nieuwe vestiging van Bibliotheek Rotterdam willen we vooral verbindingen leggen en samenwerken, met het theater, de buurt, het onderwijs en partners” aldus Theo Kemperman, directeur-bestuurder van Bibliotheek Rotterdam. “Onze bibliotheek is er voor iedereen.” Jongeren zijn met nadruk welkom, om te werken aan hun toekomst, om zich te ontwikkelen en ontplooien. Zo wordt er bijvoorbeeld een pilot opgestart met leerwerkplekken voor studenten van het Albeda College. Emmelien Matthijsse, algemeen directeur Theater Zuidplein hoopt in het nieuwe theater snel weer voorstellingen te kunnen presenteren waar echt iedereen welkom is. “Ons publiek en de bewoners van Zuid verdienen dit prachtige theater.”

Opening

De komende maanden gaan Bibliotheek Rotterdam en Theater Zuidplein samen met BURO M2R verder aan de slag met de inrichting. De feestelijke opening staat vooralsnog gepland in september. John Dols, projectmanager van de gemeente Rotterdam: ”Het hart van Hart van Zuid staat nu, en vanaf september gaat het ook kloppen.”