Inzendingen Jeugdstadsdichter binnen

Jeugdstadsdichter gezochtDe vakjury buigt zich de komende weken over de inzendingen en maakt 18 december bekend wie er door gaan naar de finale; een spannende podiumwedstrijd waar iedereen bij kan zijn!

Tot 1 november hadden jonge Rotterdamse woordkunstenaars tussen de 10 en de 16 jaar de kans zich aan te melden voor de verkiezing voor jeugdstadsdichter 2020. Ruim veertig potentiele jeugdstadsdichters stuurden hun gedichten op. Een lastige taak dus voor de jury, om acht finalisten te selecteren die het op 1 februari tegen elkaar op nemen in een bloedstollende finale.

De finale

In een masterclass gaan de finalisten aan de slag met schrijven en performen en tijdens de finale laten ze stuk voor stuk zien wat ze in huis hebben. Een echte podiumwedstrijd met niet alleen optredens van de acht finalisten, maar ook de Poëzieboys en singer-songwriter Froukje Veenstra betreden het podium. Kom jij ook aanmoedigen? Meld je aan via het evenement.

Nog even op een rijtje

• Op 18 december maakt de jury bekend welke acht dichters er doorgaan naar de finale.

• Ben je een van deze acht finalisten? Dan krijg je op 18 januari een toffe masterclass waarin je begeleiding krijgt bij het schrijven én performen.

• De finale vindt plaatst op 1 februari 2020 in het Bibliotheektheater. Deze middag maakt de jury de winnaar bekend en hij of zij mag zichzelf een jaar lang jeugdstadsdichter van Rotterdam noemen! De jury bestaat uit stadsdichter Dean Bowen, voormalig stadsdichter Derek Otte, Ellen Welschen (Bibliotheek Rotterdam), schrijfster Karin van Kalmthout en Wilma van Raamsdonk (Passionate Bulkboek).

Wat ga je doen als jeugdstadsdichter?

Als jeugdstadsdichter schrijf je minimaal vier gedichten per jaar. Deze gedichten schrijf je over alles wat met de stad te maken heeft. Een paar onderwerpen staan vast maar er is ook vrijheid om zelf te bedenken waar je graag over zou willen schrijven. In dit jaar ga je ook een paar keer optreden en je zelf geschreven gedichten voordragen, bijvoorbeeld tijdens het Poetry International Festival en het Kinderboekenweekfeest.