Infobijeenkomst inkomensondersteunende regelingen senioren

Een gemis aan digitale vaardigheden kan vervelende neveneffecten hebben. Senioren lopen hierdoor bijvoorbeeld soms inkomsten mis. Bibliotheek Rotterdam organiseerde samen met partners een informatiebijeenkomst over inkomensondersteunende regelingen voor senioren.

Voor sleutelfiguren en intermediairs

Maandag 23 november organiseerde Bibliotheek Rotterdam samen met acht lokale en landelijke partners de Toeslagen- en Kwijtscheldingendag. Maar liefst 120 deelnemers meldden zich aan. De informatiebijeenkomst was speciaal voor sleutelfiguren en intermediairs uit de Rotterdam die in aanraking komen met 55-plussers die weinig of geen gebruik maken van inkomensondersteunende regelingen.

Senioren lopen soms inkomsten mis

Uit onderzoek blijkt dat lang niet alle rechthebbende Rotterdammers gebruik van maken van de bestaande regelingen en inkomsten mislopen. Dat heeft verschillende redenen. In veel gevallen komt het doordat 55-plussers niet (digitaal) vaardig genoeg zijn om de regeling zelf aan te vragen en niet weten waar ze terecht kunnen voor ondersteuning.

Netwerk Digitale Inclusie 55+

Het netwerk Digitale Inclusie 55+ wil daar in samenwerking met de stad iets aan doen. Dit netwerk werkt aan een stedelijke en gebiedsgerichte aanpak voor het versterken en ondersteunen van (digitale) vaardigheden van senioren. Met een aanbod dat past bij hun behoeften en bijdraagt aan hun zelfredzaamheid en welzijn.

Partners

De informatiebijeenkomst besprak met name inkomensondersteunende regelingen voor Rotterdammers met een AOW-uitkering. Partners die meewerkten waren onder meer Gemeente Rotterdam, Sociale Verzekeringsbank (SVB), Netwerk van organisaties van Ouderen Migranten (NOOM), Belastingdienst, VGZ, de Zorgverzekeringslijn en RET.

Dit voorjaar weer

In het voorjaar van 2021 is er weer een informatiebijeenkomst. Deze keer niet voor sleutelfiguren en intermediairs maar voor de doelgroep zélf: 55-plussers die weinig of geen gebruik maken van inkomensondersteunende regelingen.

Ben je sleutelfiguur of intermediair in Rotterdam en wil je geïnformeerd worden over de Toeslagen en Kwijtscheldingendag, neem dan contact op met projectleider Emmy Rijsdijk via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.