Het voorlopig ontwerp van de nieuwe Centrale Bibliotheek is goedgekeurd!

Het is officieel: de vernieuwing van de Centrale Bibliotheek van Rotterdam gaat door. De gemeenteraad keurt de voorlopige ontwerpen en de financiering voor de nieuwe bibliotheek en de tijdelijke huisvesting goed. Beide ontwerpen worden nu definitief gemaakt. Wil je meer weten over de vernieuwing? Kom dan van 29 juni tot en met 20 juli, iedere donderdag van 11:00 tot 12:00 uur langs bij het inloopspreekuur in de Centrale Bibliotheek (Werkplaats Vernieuwing, begane grond).

Directeur Theo Kemperman is natuurlijk blij met het besluit van de gemeenteraad: “Eindelijk krijgt de trendsettende bibliotheek de uitstraling die het altijd al verdiend heeft, maar nooit eerder gekregen heeft door bezuinigingen tijdens de bouw in de jaren 80. Het gebouw wordt duurzamer dan we ooit hadden gehoopt. De ruimte rondom de bibliotheek verbindt het gebouw prachtig met de stad en de wereld van de bezoeker. Het ontwerp biedt ons alle flexibiliteit om de Rotterdammer tot in de verre toekomst te bieden wat nodig is.”

Vernieuwing van de Centrale Bibliotheek

Het ontwerpteam van Powerhouse Company, Atelier Oslo en Lundhagem zorgt ervoor dat je het gebouw na de vernieuwing nog herkent aan onder andere de gele buizen en het blauwe magazijn. Maar er verandert ook een hoop. Zo komt er meer ruimte om te lezen, werken of studeren. En komen er straks ingangen aan elke zijde. De nieuwe bibliotheek wordt een stuk lichter en alle fietsen rond het gebouw verdwijnen. Je fiets zet je straks in de ondergrondse stalling. Ook de ruimte rondom de bibliotheek wordt opnieuw ingericht en een stuk groener.

Rotterdammers laten van zich horen

Ook Rotterdammers lieten van zich horen tijdens een informatiemarkt in de bibliotheek. Hier reageerden zij op het voorlopig ontwerp van de nieuwe bibliotheek en de tijdelijke locatie. Vaste bezoeker Harro komt hier regelmatig om de krant te lezen en vindt het een indrukkend ontwerp. “Ik zie de bieb als een ontmoetingsplaats waar veel gebeurt. Wat ik erg mooi vind, is de aansluiting met de kubuswoningen en de Markthal.” Vaste bezoeker Bart vindt het geplande groen op en rondom de bibliotheek fantastisch. “Veel beter dan dat onvriendelijke beton. En het groen heeft ook een positief effect op de temperatuur.”

Planning

De verbouwing van de Centrale Bibliotheek duurt van najaar 2025 tot najaar 2028. In deze periode kun je terecht bij de tijdelijke bibliotheek op ongeveer 200 meter afstand van de huidige locatie. Dit pand aan de Librijesteeg bouwen we om tot tijdelijke bibliotheek. Deze verbouwing start volgend jaar na de zomer. Je bent in het najaar van 2028 weer welkom in de nieuwe bibliotheek aan de Hoogstraat.

Grote vernieuwing

De huidige Centrale Bibliotheek, geopend in 1983, is na bijna 40 jaar intensief gebruik dringend toe aan vernieuwing en wordt daarom volledig vernieuwd. Het pand is verouderd en past niet meer bij de talloze functies van een moderne bibliotheek. De bibliotheek moet voor Rotterdammers een centrale plek in de stad zijn voor ontmoeting, ontspanning en ontwikkeling. Het gebouw wordt vernieuwd en verduurzaamd. Daarnaast worden de buitenruimte en de aansluiting op de binnenstad verbeterd. Tijdens de verbouwing verhuist de vestiging tijdelijk naar de Librijesteeg 4Meer informatie vind je op www.nieuwecentralebibliotheekrotterdam.nl.