Splinternieuwe bibliotheek op Zuid

Op woensdag 16 september opende Hare Majesteit Koningin Máxima officieel het nieuwe Theater Zuidplein met de nieuwe vestiging van Bibliotheek Rotterdam. Op 21 september om 10 uur opent de bibliotheek haar deuren voor publiek. Met een divers aanbod aan boeken, educatie, informatie, theater en cultuur wordt het een plek die inspireert en verbindt: het nieuwe culturele hart van Rotterdam Zuid.

De Koningin bekeek voorstellingen, had ontmoetingen met onder meer theatermakers, directeuren en programmeurs en werd rondgeleid door het gebouw waar de bibliotheek is gehuisvest. In deze 21ste vestiging van Bibliotheek Rotterdam gaat volop samengewerkt worden, met Theater Zuidplein maar ook met partners als ROC Albeda, Quardin en andere.

Geen stilteplek maar een ontmoetingsplek

Met co-creatieprogramma’s, collectie en faciliteiten werken we samen aan het vergroten van kansen voor jongeren op Zuid. Dat gebeurt door jongeren te betrekken en ze op verschillende platformen een podium te bieden. Dat dat belangrijk is, beaamde ook Koningin Máxima. ‘De bibliotheek is geen stilteplek maar juist een ontmoetingsplek’ zei ze ook. Daarmee slaat ze de spijker op zijn kop, de nieuwe bibliotheek biedt Rotterdammers naast ruimte voor ontwikkeling ook een plek om elkaar te ontmoeten, samen de wereld te ontdekken, te onderzoeken én te ondernemen.

Taal en digitaal

Bij het Informatiepunt Digitale overheid bij de klantenservicebalie biedt de bibliotheek hulp bij vragen over de digitale overheid, bijvoorbeeld over DigiD, donorregistratie of zorg- en huurtoeslag. Ook zijn er regelmatig activiteiten op het gebied van taal- en digitale ontwikkeling en wordt er onder meer voorgelezen voor de allerjongsten.

Open vanaf 21 september

Tot en met 20 september vinden in Theater Zuidplein openingsactiviteiten plaats voor genodigden en buurtbewoners. Zo is er voor jongeren spoken word en muziek tijdens de Urban Performance Night (uitverkocht) en is er een familiedag met een programma voor ouders met kinderen tot 12 jaar op zondag de 20ste. De bibliotheek in het nieuwe gebouw aan het Annie M.G. Schmidtplein is geopend vanaf maandag 21 september om 10.00 uur.

Foto: Nathan Reinds