Spieter, spetter, spater, kijken en luisteren over water

Als de zon schijnt en de temperatuur boven de twintig graden komt, krijg ik altijd behoefte aan water. Water om naar te kijken, water om in te zwemmen, water om met de motor of de fiets langs te rijden.

Vakantie zit er dit jaar niet in, dus voor mijn staycation ging ik op zoek naar informatie over water in de buurt van Rotterdam en iets verder. Leuke boeken om (voor) te lezen, een spannende film voor een regenachtig dag, een luisterboek voor onderweg en handige websites en apps voor op mijn telefoon.

De lijst werd langer en langer en langzaam ontstond het idee om mijn lijst met jullie te delen. Om het overzichtelijk te houden, heb ik de lijst in drieën gedeeld. In deze blog vind je tips om te kijken en luisteren over water.  Geen zin om te kijken en te luisteren? Kijk dan bij  leuke dingen doen of boeken lezen.

Heb jij nog een leuke tip? Mail deze dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Zet wel Spieter, spetter, spater in de onderwerpveld.  En…. veel plezier in, met en rond het water.

Kijken voor peuters en kleuters van 0 tot 6 jaar

Peppa Pig gaat zwemmen

Varkentje Peppa gaat met haar vader en moeder en kleine broertje George naar het zwembad. Voor George is het de eerste keer, dus hij is nog een beetje bang. Maar als even later ook Kelly Konijn met haar moeder en broertje Karel in het water komen, hebben George en Karel al snel de grootste pret. Peppa en Kelly laten zien hoe goed zij al kunnen zwemmen.
Vanaf ca. 3 jaar te bekijken op YouTube.

Kikker en de warme dag van Max Velthuijs

Het is warm, het is vreselijk warm en het liefst gaan Varkentje, Eend en Kikker zwemmen. Behalve Haas... die gaat nooit in het water. en dan blijkt dat Haas bang is voor water. Kikker krijgt een superidee als hij hout ziet liggen. De vriendjes helpen hem over de angst heen.|
Tekenfilm  voor ca. 4 jaar te bekijken op YouTube.

nijntje en nina op het strand van Dick Bruna

Opa en oma Pluis nemen Nijntje mee naar het strand. Toen zij jong waren, maakten zij zandkastelen dus dat gaat Nijntje ook doen. Met Nina speelt ze met de bal. Ze raken niet verdwaald omdat ze door het zandkasteel weten waar ze moeten zijn. Maar het wordt vloed en het kasteel is al snel verdwenen.
Tekenfilm te bekijken op YouTube.

nijntje aan zee van Dick Bruna

Vader Pluis neemt Nijntje voor een dagje naar het strand en de zee.
Ze bouwt een zandkasteel, verzamelt schelpen en gaat zwemmen in de zee.
Tekenfilm te bekijken op YouTube.

Kijken voor kinderen vanaf 9 jaar

De kleine zeemeermin

Musical over Zeemeermin Elise die diep in de zee woont. Tijdens een hevige storm redt ze een knappe mensenprins van een zinkend schip. Elise geeft haar stem aan de heks, maar zal ze haar prins ooit terugzien?
dvd te leen bij Bibliotheek Rotterdam.

De zomer

Quiz over alles wat met zomer te maken heeft.
De zomer betekent voor veel kinderen vakantie, zwemmen en ijsjes eten. Maar hoeveel weet jij van de zomer? Test je kennis van de zomer en ontdek of jij er helemaal klaar voor bent!
Te bekijken op de website van Schooltv

Kijken voor kinderen vanaf 12 jaar

Hoe ontstaan eb en vloed?

Dankzij de zwaartekracht van de maan
Aan het strand maak je het vaak mee. Eerst komt het zeewater ver het strand op, en een paar uur later is het strand weer helemaal droog. Dit zijn de getijden van de zee. Bij hoog water is het vloed en bij laag water is het eb.
Te bekijken op de website van Schooltv.

Kijken vanaf 18 jaar

Sous le sable

Marie (Charlotte Rampling) en Jean (Bruno Cremer) zijn al vele jaren getrouwd als hun jaarlijkse vakantie aan zee op een drama uitloopt. Tijdens een dagje aan het strand gaat Jean zwemmen, om vervolgens niet meer terug te keren. De kustwacht kan niet bevestigen of ontkennen dat Jean is verdronken omdat zijn lichaam niet wordt gevonden. Wat volgt is een knap staaltje pschychologische manipulatie van regisseur François Ozon.
dvd te leen bij Bibliotheek Rotterdam.

Luisteren voor peuters en kleuters van 0 tot 6 jaar

Alles in de wind van Mies van Hout

Twaalf bekende kinderliedjes als 'Alles in de wind' 'Zeg, ken jij de mosselman?' en 'Daar was laatst een meisje loos'.
Prentenboek met kleurenillustraties en liedjes op cd.
Vanaf ca. 2 t/m 5 jaar boek met cd te leen bij Bibliotheek Rotterdam.

Meer lezen