De Boekenkast Van... Nan Su, Rotterdamse Zakenvrouw Van Het Jaar

In onze serie 'De Boekenkast Van...' geven leuke Rotterdammers vijf mooie, verrijkende, ontroerende en handige lees- en luistertips. Dit keer vertelt de Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar Nan Su over haar favorieten.

'De vraag naar mijn favorieten zet me voor een haast onmogelijke keuze: er is zo veel moois! Voor mijn bedrijf werk ik keihard en daarom vind ik het belangrijk om ontspanning te zoeken in lezen. Het liefst lees ik boeken die niet veel met werk te maken hebben. Zo verrijk je je geest.

1. 'Bad Blood'

Op dit moment lees ik het bloedstollende true crime boek Bloedfraude / Bad Blood over totaal onverantwoord ondernemerschap. In het boek volg je Elizabeth Holmes, die op haar negentiende in Silicon Valley een start-up begon om haar revolutionaire idee over bloedonderzoek uit te werken en in de markt te zetten. Maar alles bleek gebaseerd op leugens en bedrog. Hoe hield ze dit vol en bekijkt ze zichzelf in de spiegel? Ik vind het fascinerend.

2. 'Lampje'

Op mijn nachtkastje ligt nu ook het boek Lampje van Annet Schaap. Ik heb het nieuw gekregen van mijn schoonmoeder en kijk er naar uit. Nederlands is niet mijn moedertaal, dus daarom is het juist heel leuk om dit soort boeken te lezen. Daarmee leer ik een beetje te spelen met taal.

3. 'Gone with the wind'

My all time favourite? Gone with the wind, over de sterke vrouw Scarlett O'Hara die doorzet ondanks tegenslag. Ze herpakt zichzelf keer op keer in een wereld waar de besluiten nog niet door vrouwen werden genomen.

4. 'In the mood for love'

Een film die ik iedereen aanbevelen is In The Mood For Love, met Maggie Cheung. Deze klassieker van Wong Kar-wai over liefde en bedrog moet je minimaal een keer in je leven gezien hebben.

5. 'Museum of Innocence (Museum van de onschuld)'

Tot slot: Museum of Innocence door Orhan Pamuk. Een hartverscheurend liefdesverhaal dat zich afspeelt in het Instanbul van de jaren '70 en '80. Ik werd er door gegrepen: het is echt een meeslepend verhaal.'

Over Nan Su

Nan Su kwam naar Nederland toen ze 19 was om International Business te studeren. Daarna startte Nan Dutch Sino Business Promotions: een bedrijf dat Chinese en Nederlandse klanten ondersteunt bij het realiseren van hun internationale bedrijfsdoelen, door middel van advies, vertaling en training. Momenteel heeft DSBP ongeveer 10 medewerkers in de regio Rotterdam en 2 in Shanghai. Ze werd onlangs verkozen tot de Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar. De Zakenvrouwen van het Jaar in Rotterdam zijn een voorbeeld voor andere vrouwelijke ondernemers. Naast visie, financieel inzicht en creatief ondernemerschap worden de Rotterdamse zakenvrouwen beoordeeld op hun successen, onderscheidend vermogen, en maatschappelijke betrokkenheid en het verstrekken van werkgelegenheid in de regio Rotterdam.

Op de foto vlnr: Marieke Pijler van Brand Density (Zakenvrouw van het Jaar Zonder Personeel), Nan Su (Zakenvrouw van het Jaar Met personeel) en Graciëlla van Hamersveld van Closure (Aanstormend Talent).