De Boekenkast Van... Joke van Bilsen

In onze serie 'De Boekenkast Van...' geven leuke Rotterdammers vijf mooie, verrijkende, ontroerende en handige lees- en luistertips. Dit keer vertelt tentoonstellingsmaker Joke van Bilsen over haar favorieten, samen met 'partner-in-fine' Houssein Bouziane.

Op dit moment werken Houssein en Joke aan de expo Middland Foto. Een tentoonstelling over de geschiedenis van de wijk Middelland van 1960 tot nu. Zo'n project komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Joke doet ideeën op in boeken en sinds ze samenwerken deelt ze interessante passages of quotes met Bouziane, sommige boeken liggen dan ook in hun studio. Hier een selectie van favorieten uit haar boekenkast.

1. 'Verhalen uit het Gekkenhuis' - J.M.A. Biesheuvel

"In een groot, statig enigszins deftig huis", zo begint het verhaal Moby God op bladzijde 32. Hierin lees je hoe voorbijgangers een statig huis naderen. Uit de openstaande ramen klinkt geroezemoes. Het is een zwoele avond. Ze horen glasgerinkel en feestelijke muziek. Wie de feestvierders zijn is niet duidelijk want de gordijnen zijn dicht. Het is deze openingsscène die de aanleiding vormde voor een installatie aan de gevel van onze expositieruimte.

2. 'Aardig zijn' - The School of Life

Ik houd heel erg van praktische filosofische benaderingen op ons dagelijks leven, en Aardig Zijn is zo'n boek. Als medeoprichter van Het Goede Gebeuren wil ik steeds lezen over hoe heilzaam alledaagse vriendelijkheid is voor mens en maatschappij. The School of Life heeft een vestiging in Amsterdam, daar ben ik best jaloers op. Voor de rest ben ik van alle steden op de wereld het liefst in Rotterdam.

3. 'Vrede kun je leren' - David van Reybrouck en Thomas D' Ansembourg

Ook super inspirerend. Een pleidooi voor vrede als wapen tegen geweld maar ook als studievak op school. Uit een aantal wetenschappelijke studies blijkt hoe meditatie en oefeningen in geweldloze communicatie leiden naar onder meer een beter zelfbeeld. Thomas D' Ansembourg heeft trouwens ook een bestseller geschreven die Stop met Aardig Zijn heet, hoe dat nou zit?

4. 'Kunst als therapie' - Alain de Botton en John Armstrong

Een heerlijke eindeloze uiteenzetting over het belang van kunst. Hoe troostrijk, hoe verrijkend, hoe realistisch en ook hoe verwarrend kunst kan zijn. Naar onze mening zijn kunst en creativiteit ook manieren om in elkaars wereld te treden. Dit is waar de expositie feitelijk over gaat.

5. 'Play' - Carel van Hees

Toen ik in 2001 de tentoonstelling Play zag van de Rotterdamse fotograaf Carel van Hees, drong definitief tot me door hoe mooi de stad is. In die tijd werkte ik met jongeren die meededen aan theatervoorstellingen. Er ging een wereld voor me open, al die Urban Beauties, al die power van die jonge mensen. Ik heb 't boek van de expositie cadeau gegeven aan Hoessein en nu zijn enkele foto’s van Carel ook te zien in de expo.

Over Joke van Bilsen

Op 25 april opent Middland Foto in De Hoed aan de 1-e Middellandstraat 103. Maar ook de buitenruimte wordt ingericht! In supermarkten, bij ondernemers, cafeetjes, afhaalrestaurants en traiteurs verschijnen foto’s, evenals op pleinen en panden. De winkelstraten Nieuwe Binnenweg en Middellandstraat worden de dragers van fotowerken uit het recente verleden. Zo kunnen bezoekers werkelijk A Trip Down Memory Lane maken.

Het beeldmateriaal in deze expo is afkomstig uit privébezit van bewoners in combinatie met werk van professionele fotografen, een vorm van community art waarbij de weg naar het resultaat even belangrijk is als het resultaat zelf. Gaandeweg treden mensen in elkaars wereld. "Middelland is heel speciaal, en daarmee is veel gezegd", vinden de makers Houssein Bouziane en Joke van Bilsen.