De Boekenkast Van... architect en dakliefhebber Joep Klabbers

In onze serie 'De Boekenkast Van...' geven leuke Rotterdammers vijf mooie, verrijkende, ontroerende en handige lees- en luistertips. In juni is het tijd voor de Rotterdamse Architectuur Maand. Daarom vertelt de Rotterdamse architect en dakenliefhebber Joep Klabbers over zijn favorieten.

‘Van architecten wordt vaak gezegd dat ze geen boeken lezen, maar alleen plaatjes kijken. En als ze dan al iets lezen, is het vaak abstracte filosofische kost. Klopt dat wel? In mijn geval niet helemaal. Maar ik betrap mezelf wel op een rode draad in mijn lievelingsboeken. Ze blijken allemaal te gaan over werelden die eerder niet bestonden en die ontdekt of ontworpen worden. Een doorkijkje in de beleving en de - al dan niet - maakbare werelden van anderen: dat is wat mij doet doorlezen. Kortom: ik ben een lichtelijk voyeuristische architect.

1. 'Architectuur van het Geluk'

Een filosofisch boek over architectuur dat ook nog eens lekker weg leest: De Architectuur van het Geluk van Alain de Botton. Waarom roept een mooie ruimte een geluksgevoel op? Over smaak valt te twisten, maar schoonheid, het idee over wat mooi is, heeft alles te maken met de belofte van geluk, van een goed leven.

2. 'Onzichtbare Steden'

Schrijvers en architecten hebben met elkaar gemeen dat ze zich een voorstelling maken van niet bestaande plekken. Italo Calvino’s Onzichtbare steden is daar een mooi voorbeeld van. Calvino laat de middeleeuwse ontdekkingsreiziger Marco Polo verslag doen van zijn reizen aan de machtige keizer Kublai Khan. In korte fragmenten vertelt Marco Polo over de steden die hij als gezant bezocht. Maar luistert Khan niet naar beschrijvingen van onzichtbare, fictieve steden plaatsen die in het echt niet bestaan?

3. 'Lelystad'

Maar het hoeft niet allemaal exotische fantasie te zijn: het kan ook gewoon over oer-Hollandse polders gaan. Lelystad van Joris van Casteren bijvoorbeeld, gaat over een jongen die met zijn ouders in 1976 vertrekt naar de –volgens van Casteren bepaald niet geslaagde- experimentele nieuwbouwstad Lelystad.

4. 'City of Permanent Temporality'

Over experimenten dichterbij huis lees je City of Permanent Temporality van ZUS. Het Rotterdamse bureau verhaalt hierin in woord en beeld over hun stedelijk activisme van de afgelopen 18 jaar, waarin ze het achenebbisj gebied rondom Het Schieblock nieuw leven inbliezen met hun ongewone en radicale voorstellen voor een nieuwe manier van stad maken.

5. 'Pluk van de Petteflet'

Met onze kinderen (2 en 5 jaar) lezen we Pluk van de Petteflet. Dat torenkamertje van Pluk inspireert mij om de daken in de stad veel beter te benutten, bijvoorbeeld om er te wonen. Op Vers Beton schreef ik met Yvonne Rijpers een serie over de kansen van doorbouwen op bestaande gebouwen.

Het oor wil ook wat. Ik luister graag naar Windoog, een podcast over architectuur op initiatief van Sereh Mandias en Elsbeth Ronner. Ze gaan in gesprek met opdrachtgevers, gebruikers en ontwerpers naar de verhalen achter gebouwen. Met mijn band WLDRF maakte ik de tune voor deze podcast. Een combinatie van architectuur en muziek: dat is wat mij betreft dé ideale wereld.’

Over Joep Klabbers

Joep Klabbers (Nijmegen, 1969) is architect en dakliefhebber. Met zijn bureau zoarchitecten werkt hij aan de opgaven van de bestaande stad. Plinten en daken hebben daarbij in het bijzonder zijn aandacht. Hij is initiator van Rotterdamse Dakendagen, het stadsfestival op en over daken en schrijft op onregelmatige basis voor Vers Beton, het online tijdschrift voor de harddenkende Rotterdammer. Tevens frontman van WLDRF.