De Boekenkast Van...Adrie van der Laan

In onze serie 'De Boekenkast Van...' geven leuke Rotterdammers vijf mooie, verrijkende, ontroerende en handige lees- en luistertips. Dit keer vertelt conservator Adrie van der Laan over zijn favorieten.

'Mijn moeder was geen lezer. Ik weet nog dat ik als kind in de keuken zat te lezen, op de grond. Mijn moeder zat te praten met haar moeder. Ineens stootte ze me aan. Wat ik daarop te zeggen had? Ik had geen idee, want ik zat in de wereld van mijn boek. Dat kon zij zich niet voorstellen. Ze had geen ervaring als lezer van boeken. Ze moedigde lezen trouwens wel aan.

Vanaf een jaar of tien ging ik vaak naar de bibliotheek, want thuis hadden we niet veel boeken. In onze woonwijk, die net werd gebouwd, zat de bieb in een noodlokaal. Zo voelde het tenminste wel. Daar schreef ik hele stukken over uit de encyclopedie, over Romeinse keizers, want thuis op tv keken we wekelijks naar de serie I Claudius. Over stuntels gesproken. Geweldig.'

1. 'Kuifje!'

Het liefst las ik toen stripboeken van Kuifje. Uiteindelijk had ik alle albums. Het eerste (Het zwarte goud) kocht ik in wat wij het fopwinkeltje noemden, want ze verkochten er ook feestspullen en fopneuzen. Het verhaal gaat over serieuze onderwerpen (oorlog en olie), maar ik had toen alleen oog voor het avontuur en de humor. Janssen & Janssens die per jeep verdwalen in de woestijn, maar dan gelukkig een bandenspoor vinden...

2. 'Het geheimzinnige eiland'

Het eerste “boek zonder plaatjes” dat me in de ban kreeg, was Het geheimzinnige eiland van Jules Verne. In zo’n mooi blauw bandje. Over mensen die stranden op een verlaten eiland en zich dan moeten zien te redden met hun kennis en met wat de natuur daar te bieden heeft. Alweer het avontuur waarschijnlijk, misschien omdat ik zelf niet zo avontuurlijk ben. Of toch wel? In ieder geval hou ik van samenwerken.

3. 'De donkere kamer van Damocles'

Ik was zeventien, toen W.F. Hermans binnenkwam met De donkere kamer van Damocles. Het verhaal speelt in de oorlog, gaat over werkelijkheid en illusie en de manier waarop mensen zo goed en zo kwaad als ze kunnen door het leven strompelen. De samenleving als jungle, hoezo beschaving? Ik was diep onder de indruk. Heb het boek in één avond uitgelezen, wat ik toen een wonder vond.

4. 'Nine Stories'

In Groningen was ik student. Doeschka Meijsing kwam college geven over haar favoriete boeken. Onder meer Nine Stories van J.D. Salinger. Had ik nog nooit van gehoord, maar sinds die dag is het mijn lijfboek. Korte verhalen over een dag (of meer) uit het leven van mensen. Mensen die stuntelen en dus zijn, zoals wij allemaal. Salinger is een meester in het schetsen van karakters door middel van de woorden die hij z’n personages in de mond legt. Zijn wereldbeeld is boeddistisch, wat mij ook aanspreekt. Alles draait om de eenvoud.

5. 'Grand Hotel Europa'

Natuurlijk ben ik altijd blijven lezen. Net uit heb ik Ilja Pfeijffer, Grand Hotel Europa. Een heerlijk verhaal over het Europa waarin we nu leven. Over liefde en seks en migratie en toerisme en Venetië en Giethoorn en Caravaggio en Vergilius en Abdul en Clio en Ilja. Volgens mij ook een poging om een moderne versie van Thomas Manns De toverberg te schrijven. Een dikke pil met lange zinnen, maar het leest als een trein. Doen!'

Over Adrie van der Laan

Adrie van der Laan (1965) is conservator erfgoedcollectie van Bibliotheek Rotterdam, dat wil zeggen, van ruim 30.000 boeken geschreven of gedrukt vóór het jaar 1901. Hij studeerde klassieke talen aan de Rijksuniversiteit Groningen en houdt van muziek, sport, film, lezen en Italië.