Voorlezen aan je baby? Kan dat? Het antwoord is een volmondig JA! Dit betekent waarschijnlijk wel dat je het beeld dat je over voorlezen hebt een beetje moet bijstellen.

Maar laten wij ons eerst eens voorstellen: wij zijn Özlem en Karin en wij zijn de nieuwe BoekStartcoaches van Bibliotheek Rotterdam. Ouders van jonge kinderen kunnen ons binnenkort tegenkomen, want wekelijks gaan we ieder op vijf locaties van het CJG (de consultatiebureaus) met ouders in gesprek over voorlezen aan een heel jong kind. Ook zullen we regelmatig te vinden zijn bij de verschillende vestigingen in Rotterdam om samen met ouders uit te vinden welke boeken er nu leuk en geschikt zijn voor hun kleintjes.

Het eerste levensjaar is waardevol

In het eerste jaar van je kindje wordt de basis van zijn of haar ontwikkeling gelegd. Wanneer je tijdens de eerste drie maanden iets voorleest uit een boek, vindt je baby het heerlijk om naar jouw stem te luisteren. Misschien heb je zo voor jezelf ook al iets minder het gevoel zomaar wat in de ruimte te kletsen. Praten tegen je pasgeborene is echt heel belangrijk en als je dit door middel van een verhaaltje of bijvoorbeeld een rijmpje of liedje doet, maak je het ook nog eens extra gezellig!

Lezen hoort erbij

Als je kindje een maand of drie is, kun je al beginnen met voelboekjes, knisperboekjes en boekjes met veel simpele, contrastrijke illustraties. Later kun je starten met kartonnen boekjes waar al wat simpele woordjes in staan. Zo bouw je het voorlezen op. En: schrik niet als je baby heel andere dingen met het boekje wil doen dan wat jij in gedachten had. Laat het gerust gebeuren, het gaat erom dat een boek iets heel normaals wordt in het leven van je kind. Een boek lezen moet eigenlijk net zo gewoon worden als tandenpoetsen.

Waarom? Omdat voorlezen de band met je baby versterkt en bovendien geef je je kindje een voorsprong in zijn of haar taalontwikkeling!

Wist je dat er heel veel leuke baby- en peuterboeken te leen zijn bij de bibliotheek?

Hieronder alvast een paar tips:

Kraken met Kikker en zijn vriendjes van Max Velthuijs

Kikker zit op de rug van Eend, terwijl Eend aan het zwemmen is. Varkentje loopt met een mand met appels op haar rug. Klein, stoffen, tekstloos prentenboekje met eenvoudige, zwartomlijnde, felgekleurde illustraties en knisperpagina's. Vanaf ca. 3 maanden.

Hallo Baby! Onderweg van Roger Priddy

Herken je de auto, de rolschaatsen, de graafmachine en de raket? Vierkant hardkartonnen prentenboek met eenvoudige, gestileerde illustraties van zestien voertuigen, in zwart-wit en enkele steunkleuren. Vanaf ca. 9 maanden.

Hallo Baby! Lekker spelen van Roger Priddy

Wat zie je allemaal in het park, en wat als je in bad gaat of gaat eten? Groot hardkartonnen aanwijsboek met eenvoudige illustraties in zwart-wit en enkele steunkleuren. Onderaan een plastic balk met beweegbare speeltjes. Vanaf ca. 6 maanden.

Kiekeboe! Babydieren van Charlie Gardner

Welk dier kan met zijn grote ogen zelfs in het donker alles zien? En welk dier houdt graag een winterslaap? Vierkant hardkartonnen prentenboek met kleurenfoto's en grappige uitsparingen om het dier te raden. Vanaf ca.18 maanden.

Mijn eerste kijk- en zoekboek van Fiona Watt

Welke auto heeft geen wielen? Welke jongen draagt een muts? En kun je de kleinste paddenstoel vinden? Prentenboek met vrolijke zoekplaten in frisse kleuren. Vanaf ca. 2 jaar.