Muzieknotatie, zelf bladmuziek maken op je tablet of computer

Sinds de komst van de computer is het mogelijk om muzieknoten strak opgemaakt vast te leggen, te printen of online te delen. Inmiddels is er al jaren ook programmatuur beschikbaar voor iOs (iPad) en Android gestuurde tablets.

Symphony ProVoor de iPad hebben we het dan over Symphony Pro (zie afbeelding rechts), iWritemusic (oorspronkelijk voor de iPhone) het uitgebreide programma Notion (ook voor de iPhone), dat via een pencil/stylus handgeschreven noten herkent en qua bewerkingsmogelijkheden goed afgestemd is op de versie voor pc. Daarnaast vind je in de appstore minder bekende programma's als het eenvoudig te bedienen Score creator, en Reflow scorewriter.

Was je tot nu toe gewend om op papier muzieknoten te schrijven, dan is de stap naar de tablet niet groot meer. Met name de grotere, 12 inch iPad Pro en de Surface Pro voor Windows 10, in combinatie met de speciale pencils, zijn uitermate geschikt en gebruiksvriendelijk voor 'notenopmaak'-apps.

De app NotateMe zet, net zoals Notion, de met je vinger of stylus op het scherm geschreven muzieknoten meteen om in strak vormgegeven notenschrift. Ook is het mogelijk bladmuziek te scannen via de Photoscore plugin met de camera van je iPad om deze later eventueel te bewerken en te beluisteren.

Handgeschreven muzieknoten herkennen

De app Komp  herkent net zoals zoals Notateme direct handgeschreven muzieknoten en zet deze om naar bijvoorbeeld Music XML. MusicJot is één van de laatste op de markt verschenen toepassing voor iOs om bladmuziek te creëren net zoals Notion en Notateme op basis van handschriftherkenning. Uniek in Notateme is de optie voor een plugin waarmee je papieren bladmuziek kunt inscannen en bewerken.

Muziek schrijven op tablets

Voor Android georiënteerde tablets is er Ensemble composer, de gratis versie van het uitgebreidere Ensemble composer pro. Speelt op basis van MIDI de noten af.  Mist alleen de mogelijkheid om liedteksten toe te voegen, export naar 'image file', maar niet naar PDF. De beste noteneditor voor Android tot nu toe. Lees hier reacties van gebruikers.

Goed nieuws voor muzikanten met Windows 10 gestuurde tablets, de Surface Pro 7, welke beschikt over een prettig groot scherm van 12 inch. Er is met StaffPad nu een muzieknotatieprogramma beschikbaar voor de Surface pro 7 welke beschikt over een groot scherm van 12,3 inch. Het professionele notenopmaakprogramma is met de nieuwe versie (8?) helemaal ingericht op de Surface Pro 3. One Touch Composer was als muzieknotatieapp de eerste optie voor Windows 8 gestuurde tablets.

Kawai, producent van vooral muziekinstrumenten heeft zich met TouchNotation voor de iPad ook begeven op de markt van muzikale apps. Jammer dat deze niet is geüpdatet voor de iPad pro en dat deze muzieknotatie-app niet de mogelijkheid aanbiedt om liedteksten toe te voegen aan het notenbeeld. Verder werkt deze app prima. Voorlopig geef ik nog de voorkeur aan de app NotateMe, die er zowel is voor de iPad als voor Android aangestuurde tablets. Met name vanwege de optionele koppeling met het muzieknotenherkenningsprogramma Photo Score.

Muziek schrijven via je computer

Voor pc's zijn er naast geavanceerde (semi) professionele programma's zoals SibeliusFinale , CapellaScorecloud, Crescendo (voordelig) ook meer eenvoudige, gratis programma’s. Hierbij kun je denken aan LylipondMusescore (zie de afbeelding hiernaast), of Finale Notepad, de gratis versie van het professionele notenopmaakprogramma Finale en Musicad en Bladmuziek (beide met een Nederlandstalig menu). Handig is de app SmartScore Music to XML waarmee je op je mobiel bladmuziek kunt scannen en doorsturen naar Sibelius of Finale om verder te bewerken.
Musescore is het meest uitgebreide gratis programma. Ik krijg weleens vragen naar Nederlandstalige notatiesoftware. Primus is tegelijkertijd gebruiksvriendelijk en in te stellen op een Nederlandstalig menu.

Tuxxguitar is een gratis notatieprogramma voor gitaar, waarmee je zowel in traditioneel notenschrift als tabulatuur kunt werken. Het ondersteunt ook muziekbestanden gemaakt met Guitar Pro.

Online muziek noteren

Hierboven genoemde programma's moet je eerst downloaden en vervolgens installeren om ermee te kunnen werken. Scorio is een app voor de iPad waarmee je ook online bladmuziek kunt maken. Noteflight is eveneens een online muzieknotatieprogramma, waar je via internet direct mee aan de slag kunt.

Te leen in Bibliotheek Rotterdam