Klassieke bladmuziek op je tablet via Nkoda

Ben je op zoek naar digitale bladmuziek? Er is een nieuw platform, Nkoda, waar John Valk in deze blog meer over vertelt.

Waar je voorheen voor een brede keuze aan digitale bladmuziek terecht kon bij Scribd, Petrucci-Bibliotheek (IMSLP), Choral Public Domain Library, PASS, Muziekschatten en Musescore, kun je tegenwoordig ook terecht bij Nkoda.

De toegang tot het aanbod aan partituren verloopt via een app, die zowel voor de iPad als voor Android-gestuurde tablets beschikbaar is. Je kunt bladmuziek als pdf downloaden, betekenen en bewaren in je eigen profiel en delen met andere Nkoda-gebruikers.

Wat maakt deze app zo bijzonder?

Vooraanstaande uitgevers stellen via deze app bladmuziek beschikbaar, om een paar namen te noemen: Bärenreiter, Boosey & Hawkes, Breitkopf, Leduc, Salabart/Durand/Eschig, Ricordi, Sikorski en Music Sales classic. Grote afwezigen zijn vooralsnog onder meer: Peters, Universal, Schott en Henle, hoewel Henle zelf ook via een eigen app haar uitgaven ter beschikking stelt.

Ook orkestmateriaal vind je in deze app terug, met uitzondering het deel dat alleen voor de verhuur is bestemd. De recensies roemen de omvang van de digitale collectie, maar laten ook kritische geluiden horen over de zoekfunctie en de wisselende kwaliteit van de pdf's. Al met al zeker een welkome aanvulling op het bestaande aanbod aan digitale partituren.

Een abonnement op Nkoda kost € 9,99 per maand of € 99,99 per jaar. Je kunt de app 2 weken gratis uitproberen.