Jonge kinderen verkennen geluiden en maken muziek op de tablet of smartphone

Op Youtube zijn talloze filmpjes te vinden met op tablets en smartphone surfende baby’s en peuters. Tikken en vegen lijkt een tweede natuur geworden te zijn. De baby is voor app-ontwikkelaars een belangrijke lucratieve doelgroep geworden. Daarbij wordt niet geschroomd te pas en te onpas educatieve kwaliteiten toe te schrijven aan de apps. Applicaties op zichzelf zijn natuurlijk niet educatief. De toegevoegde waarde zit in de manier waarop ze binnen de opvoeding worden ingezet naast, of als aanvulling op, andere activiteiten. Over verantwoorde beeldschermtijd bestaan nog geen onderzoeken met sluitende pedagogisch verantwoorde maatstaven (Volkskrant, 20 februari en Nu.nl).

Apps, voornamelijk voor de iPad

In de afgelopen jaren heb ik regelmatig aandacht besteed aan apps waarmee je als opvoeder jonge kinderen op een actieve manier geluiden van instrumenten kunt laten verkennen en op een eenvoudige manier muziekstukken kunt laten maken. Mijn speurtocht naar wat baby’s of peuters leuk zouden kunnen vinden aan min of meer muzikale apps voor tablets leidde tot het volgende lijstje. Bezitters van een Android gestuurde tablet of smartphone (bijvoorbeeld een Samsung) zullen wellicht teleurgesteld zijn. De meeste apps zijn alleen geschikt voor een iPad of iPhone. Kinderen worden aangespoord om via het aantikken van instrumenten, of door de tablet of smartphone te bewegen muziek te maken.

Aanbevolen wordt, mede omdat ze van Engelstalige makelij zijn, ze onder begeleiding of toezicht te gebruiken:

• BabyConcert
    Geïnspireerd op de babyconcerten, kun je samen met je kind een wereld van muziek en geluid ontdekken. Aan de hand van 3 thema’s – zee, regen en jungle – komt er een scala aan liedjes, geluiden en soundscapes voorbij. Bovendien kun je liedjes nazingen, en zelfs opnemen. Voor baby''s vanaf 4 maanden samen met de ouders (recensie)

• Loopimal (iPad - £2.99)
    Met deze app kun je kinderen op een speelse manier kennis laten maken met muzikale bouwstenen als beat, ritme, melodie, tempo, etc. en creëren muzikale patronen door het aaneenrijgen van muzikale blokken. Daarmee zetten ze gelijk dierfigueren in bewegingen, waardoor animatie en muziek met elkaar gekoppeld worden.

• Music Sparkles – Musical Instruments Collection (iPad - gratis)
    Kinderen maken op een aansprekende manier kennis met het bespelen muziekinstrumenten als xylofoon, trommels en raken daarmee vertrouwd met ritme, melodie, akkoorden, begeleiding, etc.

• Sesame Street Makes Music (iPad - £2.99)

• Musical Me! HD - by Duck Duck Moose  (iPad - gratis )
    Op een melodie als ‘altijd is kortjakje ziek’ leren kinderen spelenderwijs wat melodie, ritme is.

• Baby dj
    De titel spreekt voor zich, bekijk het demofilmpje.

• Toca band (Android , iPad)
    In deze app sleep je gekke muzikanten naar een bepaalde plek op het podium. Afhankelijk van waar ze opgesteld staan maken ze muziek, wat samen een grappig resultaat oplevert. Niet voor de allerjongsten, ook niet met een specifiek leerdoel, maar wel gewoon aansprekend en leuk digitaal speelgoed.

• Baby rattle (AndroidiPad)
    Een digitale rammelaar met bewegende kleurrijke figuren en geluiden.

• Sound Touch (AndroidiPad)
    De app leert kinderen een verband te leren leggen tussen afbeeldingen van muziekinstrumenten, dieren, voertuigen, voorwerpen (360 in totaal) en de daarbij horende geluiden.

• Monster Chorus (iPad)
    Tik op de monsters en laat ze zingen.

• MorphWiz (iPad)
    Dit programma wordt aanbevolen in een Duits artikel. De 'Universität der Künstete' te Berlijn kent zelfs al enige jaren een ‘leerstoel’ „Appmusik – Formen musikalischer Praxis mit Apps” , welke zich richt op muziekesthetische en muziekpedagogische vragen, waarbij de onderzoeksresultaten zowel in het formele als niet formele onderwijs toepasbaar zijn. Voor wie de Duitse taal beheerst, lees een interessant artikel op de website van deze leerstoel dat ingaat op wat muzikale apps kunnen betekenen voor de ontwikkeling van peuters op de kleuterschool. Het artikel stamt uit 2016, maar is nog steeds actueel en in verkorte vorm voor iPad en iPhonebezitters ook als iBook vanuit de iTunes store te downloaden. Het uitgebreide artikel gaat onder andere in op pedagogische aspecten, hoe apps in het reguliere muziekonderwijs te integreren, welke bijdrage ze kunnen leveren aan het muzikale vorming, wat de technische uitdagingen zijn, muzikale apps als leermiddel of als experimenteel laboratorium.

Bovenstaande toepassingen zijn in de vorm van apps bedoeld voor tablets en smartphones, waarbij de functionaliteit van het aanraakscherm het onderscheid maakt met applicaties voor de standaard computer of laptop. Google houdt zich bezig met een flink aantal interactieve experimenten binnen haar webbrowser Chrome, o.a. met Chrome Music Lab. Song Maker maakt daar onderdeel van uit en is een leuke manier ook voor kinderen om zelf liedjes te leren maken. Je hoeft daarbij niets te installeren, het werkt zolang je maar binnen Chrome blijft.
Wil je meer weten over Song Maker, bezoek dan de website van Want.nl