Dean: ik bieb bevlogen

Sinds januari ben ik stadsdichter van Rotterdam. Mijn stadsdichterschap is nog vers, het moet zich nog uitkristalliseren. Wat ik vooral wil is een zorgvuldige relatie aangaan met de mensen die hier leven. Wat zeggen de stemmen in de stad, en waarom? Ik wil voorkomen dat ik over mensen schrijf, liever reik ik ze de hand; ik wil hen spreken, me in de stad begeven, me solidair voelen met de inwoners. Zo wordt het stadsdichterschap bijna een vorm van samenwerken.

In woorden vangen

Ik weet niet of ik een bepaald soort poëzie schrijf, ik ben niet zo van het analyseren van mijn eigen werk. Ik zie mezelf als een project dat zich constant ontwikkelt, probeer mezelf niet vast te pinnen of te categoriseren. Maar waar het bij mij altijd om gaat is het zoeken naar manieren om in woorden te vangen wat gevangen moet worden.

Mooi en spannend

Voor inspiratie lees ik vooral dichters van mijn eigen generatie, zoals Jonathan Griffioen, Dominique De Groen, Daniël Vis en Simone Atangana Bekono. Wat zij schrijven raakt aan wat ik zelf mooi en spannend vind. Hun poëzie daagt me bovendien uit om kritisch naar mijn eigen werk te kijken en me te blijven ontwikkelen.

Mijn literaire thuis

Ik ben niet geboren in Rotterdam, maar wel deels getogen: mijn tienerjaren speelden zich hier af. Ook ontstond hier mijn literaire basis, ik vond er mijn literaire thuis. Het is de plek waarvan ik houd, en waaraan ik om die reden iets wil teruggeven. Je ergens thuis voelen heeft voor mij niet zozeer te maken met of je er geboren bent, maar met het gevoel dat je iets terug wilt doen voor die plaats. Als je dat gevoel hebt, dan mag je die plek met recht je thuisstad noemen.

Huiskamer van de stad

Als je het over thuis voelen hebt: de Centrale Bibliotheek is echt een huiskamer van de stad, een ontmoetingsplek van verschillende gemeenschappen. Ik kom hier graag, voor de schakende mannen in de hal, voor een drankje in de bistro en een programma in het Bibliotheektheater. Boven in de stilteruimte schrijf ik, op de derde en vierde spreek ik met mensen af. De bieb is een waardevolle plek om voeling te houden met de stad.

Stadsdichter Rotterdam

Sinds 2007 kent Rotterdam een stadsdichter. Het Rotterdamse stadsdichterschap is eerder vervuld door o.a. Daniël Dee, Hester Knibbe en Derek Otte. De stadsdichters schreven allen gedichten geïnspireerd op de stad Rotterdam. Dean Bowen is stadsdichter in 2019 en 2020. Ieder jaar schrijft hij zes gedichten over Rotterdam en voor alle Rotterdammers. Dean is dichter en performer en debuteerde in 2018 met zijn bundel ‘Bokman’. Dit leverde hem direct een nominatie op voor de C. Buddinghprijs. Eerder publiceerde hij in diverse literaire tijdschriften en gaf performances in binnen- en buitenland.