Bladmuziek voor bigband op YouTube

Bibliotheek Rotterdam beschikt over een ruim aanbod aan bladmuziek voor bigbands. Veel bigbands in Rotterdam en omgeving maken al jaren dankbaar gebruik van deze collectie. Klik hier voor een overzicht van beschikbare partituren en partijen. Uitgever Hall Leonard maakt onder de naam Scoreplay al enige tijd gebuik van YouTube om te laten zien en horen hoe deze bigband-arrangementen klinken. De partituur loopt in deze filmpjes synchroon aan de audio-uitvoering.

Alle nieuwe uitgaven gaan vergezeld van zo een YouTube-filmpje. Van de oudere uitgaven zijn alleen de meest belangrijke voorzien van een YouTube-registratie. De uitgever zet YouTube niet alleen in voor bigband, maar ook voor fanfare, schoolorkesten, jazzensembles en orkestuitgaven. Michael Sweeney, manager Band Publications bij Hall Leonard, over het initiatief: “We hadden Scoreplay vooral bedacht voor dirigenten, maar aan de commentaren zien we dat ook veel bandleden en studenten deze filmpjes bekijken, onder andere om deze aan te bevelen aan hun dirigent". Highlights from Frozen voor 'concert band' (zie hieronder het bijhorende filmpje) telde binnen 4 maanden al 146,000 views! Weliswaar wereldwijd maar toch uitzonderlijk veel voor dit type product.

Tip

Bigband-dirigent of -muzikant opgelet! Wil je bij de bibliotheek een bigband-bladmuziekbundel lenen en zie je dat de bundel door Hal Leonard is uitgegeven? Kijk even op Youtube onder de titel van het stuk of je de partituur ook online kunt beluisteren!