Augmented reality in het boek Borgers, een muzikale familie

Ik werk meer dan 35 jaar bij bibliotheek Rotterdam en schrijf bijna net zolang recensies. Deze recensies gaan over nieuwe boeken, dvd’s, muziek of nieuwe media. Je vindt ze ook in de online bibliotheekcatalogus bij ‘Meer informatie’. Onlangs kreeg ik een boek toegestuurd dat meer is dan een boek.

Onderscheidend boek

Van de ene kant is het een gewoon boek, rijk geïllustreerd, waarin we de muzikale activiteiten volgens een kleurrijke Brabantse familie vanaf het einde van de oorlog tot vandaag de dag. Daarin weerspiegelt zich op aansprekende wijze tevens de overgang van het analoge naar het digitale muzikale tijdperk. Behalve een indringend weergegeven muzikaal tijdsbeeld onderscheidt het boek zich door de mogelijkheid Augmented Reality toe te voegen aan een twaalftal foto’s. Dit brengt een bijzondere auditieve en visuele sensatie teweeg. De foto’s komen als het ware tot leven door ze met de gratis ‘Effenaar Experience’ app via een smartphone of tablet te scannen.

In het filmpje hieronder laat ik in het kort zien hoe het werkt en hoe het eruit ziet:

Bertus Borgers vertelt bij Omroep Brabant over zijn fotoboek 'Muziek in de familie':

Het boek Borgers: muziek in de familie is verkrijgbaar in de bibliotheek.