H.J.A. Hoflandlezing 2024: Stenen tranen

Van 14 mei 2024 20:00 tot 14 mei 2024 22:00

Ieder jaar op 14 mei herdenkt Rotterdam de verwoesting van de binnenstad door het bombardement in 1940. Het Comité Herdenking 14 mei organiseert jaarlijks een stadsbreed programma rondom deze herdenking, waaronder de H.J.A. Hoflandlezing.

Dit jaar verzorgt Lotfi El Hamidi, historicus en NRC-journalist, de achtste Hoflandlezing met als titel: Stenen tranen. De lezing is op 14 mei van 20:00 tot 22:00 uur gratis bij te wonen in het Bibliotheektheater van de Centrale Bibliotheek Rotterdam.

Voorafgaand aan de lezing zal de muzikale performance ‘Bommenregen’ van theatergroep Het Belangenrijk, in regie van Justin van Kampen, te zien zijn. De duur van de performance is exact dezelfde duur als die van het bombardement. Met de lengte van de performance en de muzikaliteit maken zij voelbaar wat de impact is geweest.

Over de H.J.A. Hoflandlezing
Henk Hofland (Rotterdam 1927-2016), schrijver en journalist, schreef in opdracht van het Comite Herdenking 14 mei het eerste essay in 2007: '14 mei'. Hieruit volgde, mede als eerbetoon aan de schrijver, de jaarlijks terugkerende lezing. Met de lezing wordt het bombardement op Rotterdam herdacht en wordt de link gelegd naar de actualiteit. De vraag ‘Hoe maak je van een herinneringsgemeenschap een herdenkingsgemeenschap in een stad waar geen rechte lijnen lopen van toen naar nu?’ staat hierin centraal.

Over Lotfi El Hamidi
Lotfi El Hamidi is een gedreven en veelzijdige historicus en journalist. Na zijn Martin van Amerongen-fellowship bij De Groene Amsterdammer is hij sinds 2017 werkzaam bij NRC. Zijn boek ‘Generatie 9/11: migratie, diaspora en identiteit’, werd in 2023 genomineerd voor de PrinsjesBoekenprijs. Lotfi beschrijft hierin hoe de levens van vele jongeren in Europa veranderden door de schokkende aanslag en hoe de plek van de Islam in de Westerse samenleving, migratie en integratie leidden tot verhitte debatten. In 2021 maakten Lotfi El Hamidi en journalist Wafa Al Ali hier al een een podcast over voor NRC.

De H.J.A. Hoflandlezing is onderdeel van het stadsbrede herdenkingsprogramma dat na te lezen is op https://www.rotterdam.nl/herdenking-bombardement . De H.J.A. Hoflandlezing is een samenwerking van het Comité Herdenking 14 mei, Bibliotheek Rotterdam, Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam, Laurenspastoraat, Mariniersmuseum, Museum Rotterdam ’40-’45 NU, Gemeente Rotterdam en Stadsarchief Rotterdam.

• Locatie: Bibliotheektheater, Hoogstraat 110
  • Toegang: gratis