Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je antwoorden op de vragen die het vaakst gesteld worden. Staat jouw vraag er niet tussen of is het niet duidelijk? Neem dan een kijkje op deze pagina, hier zie je wie jou het beste kan helpen met jouw vraag.

de Bibliotheek op school

Kan ik met mijn groep naar de bibliotheek komen?

We ontvangen graag groepen in alle vestigingen van de Bibliotheek Rotterdam. Doe je mee aan de Bibliotheek op school? Neem voor de mogelijkheden contact op met je leesconsulent. Doe je niet mee met de Bibliotheek op school? Neem dan contact op met de vestiging die je wilt bezoeken.

We merken dat niet alle ouders van onze school de stap naar de bibliotheek maken. Kunnen wij vanuit school regelen dat alle kinderen op onze school voortaan ook een lidmaatschap hebben van de bibliotheek?

Om een kind in te schrijven, is een ingevuld inschrijfformulier van de bibliotheek nodig met daarop de handtekening van een ouder/verzorger. Tevens vraagt de bibliotheek om het tonen van een geldig legitimatiebewijs bij inschrijving. Een school kan de inschrijving dus niet zelf doen. Het gaat hier om een persoonlijk lidmaatschap. Het abonnement voor kinderen is gratis. Maar ouders zijn (financieel) aansprakelijk voor dit abonnement, daarom moeten zij ook tekenen. Daarnaast mogen scholen mogen geen adresgegevens met externen delen zonder expliciete toestemming van de ouders.

Leerkrachten kunnen in overleg met de dichtstbijzijnde bibliotheekvestiging wel inschrijfformulieren laten invullen door ouders en vervolgens met de kinderen, ingevulde EN ONDERTEKENDE inschrijfformulieren en geldige legitimatie van de kinderen naar de bibliotheek komen. Beter nog is om de ingevulde formulieren op een eerder moment in te leveren bij de bibliotheek, zodat de passen al klaar liggen als de groep naar de bibliotheek komt. Dan hoeft op het moment zelf alleen nog de legitimatie getoond te worden.

Ik werk op een school die meedoet aan dBos. Heb ik nu recht op een lidmaatschap van de Bibliotheek Rotterdam?

Ja, bij dBos-Rotterdam zijn abonnementen voor leerkrachten inbegrepen. De leescoördinator beschikt via de leesconsulent van Bibliotheek Rotterdam over een digitaal inschrijfformulier. De ingevulde inschrijfformulieren worden verzameld door de leesconsulent, deze vraagt pasjes aan en zorgt dat deze op school komen. Let op! Het plusabonnement is een persoonlijk abonnement, lees hier alle voorwaarden van het plusabonnement.

Kan er rekening gehouden worden met individuele wensen met betrekking tot de collectie?

Logistiek gezien is het helaas onmogelijk om collecties in het Warehouse samen te stellen naar de individuele wensen van de school, zoals passend bij de identiteit van de school of ingericht op thema. Elk teamlid van een school die meedoet aan dBos heeft recht op een gratis lidmaatschap van de Bibliotheek Rotterdam. Hiermee kun je persoonlijk aanvullende (thema)titels lenen.

De Monitor

Wat is de (meerwaarde van de) Monitor?

De Monitor de Bibliotheek op school brengt de opbrengst van de samenwerking tussen school en bibliotheek in kaart. De resultaten van de Monitor geven inzicht in de sterke en minder sterke kanten van de leescultuur en bieden daarmee een basis voor een doelgericht leesbevorderingsbeleid, dat jaarlijks naar aanleiding van nieuwe gegevens bijgesteld kan worden. Door ieder jaar de monitor uit te voeren, ontstaat een helder beeld van de veranderingen bij leerlingen, leerkrachten, docenten en ouders. De monitorresultaten dienen als basis voor het vaststellen van nieuwe leesbevorderingsdoelen. Op de website en in de folders ‘Meedoen met de Monitor’ en ‘Je gaat toch niet zomaar iets doen?’ vind je meer informatie over de Monitor.

Wanneer start de Monitor?

De monitormeting voor primair en voortgezet onderwijs (vmbo) staat open van december 2021 t/m februari 2022.

Is meedoen aan de Monitor dBos verplicht?

Nee, dit is niet verplicht. We raden het wel aan!

Moet ik betalen voor het meedoen aan de Monitor?

Aan meedoen met de Monitor zijn voor scholen die meedoen met de Bibliotheek op school geen kosten verbonden. De kosten worden dan ‘betaald’ vanuit de ureninzet van de leesconsulent.

Webcollectie en Schoolwise

We hebben problemen met inloggen – wachtwoord/gebruikersnaam werkt niet.

Heb je een probleem met wachtwoorden of inloggegevens voor SchoolWise (de webshop)? Lees dan eerst deze instructie: Instructie SchoolWise - Wachtwoorden leerlingen en leerkrachten. Lukt het niet of heb je nog meer vragen? Gebruik dan het online contactformulier Warehouse en vul deze volledig in. Let op: alle gevraagde informatie is noodzakelijk om antwoord te kunnen geven op de vraag.

Hoeveel boeken mogen leerlingen en leerkrachten met een eigen inlog in de webshop bestellen?

Zowel leerlingen als leerkrachten van de groepen 5 t/m 8 kunnen 3 boeken per keer bestellen. Voor de overige leerkrachten is het helaas niet mogelijk om via de webcollectie boeken mee te bestellen. Wel kun je natuurlijk gebruik maken van je persoonlijke lidmaatschap van de bibliotheek, waarbij je boeken kunt reserveren en ophalen in één van onze vestigingen. Dit lidmaatschap kun je aanvragen via je leescoördinator en leesconsulent.

Er ontbraken boeken bij de levering; er zijn boeken geleverd die niet op de pakbon staan of ik heb boeken op school gevonden van een vorige levering. Wat moet ik doen?

Geef je opmerking door via het contactformulier Warehouse, dan vertellen wij je of en op welke wijze de boeken nog geleverd of geretourneerd kunnen worden. Let op: alle gevraagde informatie is noodzakelijk voor een reactie.